Koeajo järjestettiin Marokon Erfoudissa keskellä ”ei-mitään”, lähellä Algerian rajaa. Alueen asfalttitiet eivät tarjonneet kovinkaan monipuolista haastetta, mutta heti teiden ulkopuolella levittäytyvät maastot ja hiekkadyynialueet sitäkin enemmän. Paikan valinta osoittaa samalla, että vahvasti offroad-henkinen KTM uskoo mallin maasto-ominaisuuksiin ja erityisesti R-version suosioon.
Ensimmäinen koeajopäivä on pyhitetty perusmallille. Aloitetaan muotoilusta ja ergonomiasta. Muovinen polttoainetankki on muotoiltu todella erikoisesti hevosenkengän muotoiseksi, se jatkuu perinteisen tankin paikalta moottorin molemmille puolille laskeutuen lähes jalkatappien tasolle asti. Ja ennen kuin joku ehtii epäillä ettei se kestäisi mahdollisessa kaatumistilanteessa, niin todetaan että Sam Sunderlandin Dakar-rallin voittopyörässä on käytetty hyvin samanlaista ratkaisua. Tankin muotoilu antaa uusia mahdollisuuksia pyörän muulle suunnittelulle ja esimerkiksi moottorin apulaitteiden sijoittelulle. Ergonomian kannalta olennaista on se, että tankki ei ole läheskään niin korkea tai pullea kuin kilpailijoissa.
Ajoasento on melko tiivis johtuen kohtuullisen matalasta istuinkorkeudesta ja korkealle nostetuista jalkatapeista. Tilanne paranee vähän nostamalla satula 20 milliä korkeampaan asentoon, jolloin istuinkorkeutta on 850 milliä. Satula on kovahko mutta muotoilultaan ja leveydeltään sopiva ainakin allekirjoittaneelle.
Moottoria on muokattu paremmin adventure-pyörään sopivaksi laskemalla huipputeho 95 hevosvoimaan ja parantamalla keskialueen vääntöä. Muutos vaikuttaa maantiepainotteisessa perusmallissakin onnistuneelta, sillä voimaa tuntuu olevan koko kierrosalueella riittävästi eikä moottoria normaalissa ajossa tule kierrätettyä kuin puoliväliin maksimikierroksista. Kun koko kierrosalueen hyödyntää kiihdytyksessä, nousee nopeus hetkessä kakkosella alkavaan lukemaan, joten huippunopeudeksi voidaan kirjata ”riittävä”. Kaasunvaste on kaksijakoinen. Moottori reagoi aluksi suoraviivaisesti kaasukahvan liikkeeseen mutta pienen viiveen jälkeen voimaa tulee reilusti lisää. Ominaisuuteen varmasti tottuu, mutta yhden päivän koeajossa se oudoksutti hieman. Kahdesta tasapainoakselista huolimatta värinöitä välittyy stongan ja jalkatappien kautta 6000 kierroksesta alkaen. Onneksi kaksisylinterisen värinä on suhteellisen harvataajuuksista eikä puuduta pahasti.
Toinen koeajopäivä oli pyhitetty 790 Adventure R:lle. Sitä päästiin piiskaamaan Marokon maastoihin ja hiekkadyyneille mm. Marc Coman ja Jordi Viladomsin johdolla. Koeajoraportti molemmista malleista julkaistaan painetun lehden numerossa 4/2019, joka ilmestyy 18.4. 2019.
KTM 790 Adventure (790 Adventure R)
Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 799cc
Poraus x isku: 88 x 65,7 mm
Suurin teho: 70 kW (95 hv) / 8000 r/min
Suurin vääntö: 88 Nm / 6600 r/min
Joustomatkat: 200/200mm (240/240 mm)
Istuinkorkeus: 830/850 mm (880 mm)
Paino ajokunnossa ilman polttoainetta: 189 kg
Polttoainesäiliö: 20 litraa
Hinta: 16 987 € (18 449 €)