Ahvenanmaalla asuva Fredrik Fredlund on hallinnut kiihdytysajon Euroopan kärkeä jo vuosia. Kaikki alkoi vuonna 1994, jolloin hän sujahti moottoriurheilun maailmaan.
– Kisasin tuolloin 125-kuutioisella Yamaha RD -katupyörällä ja siitä kaikki lähti. Ensimmäinen kilpailuni Ahvenanmaan ulkopuolella oli vuonna 1998, tuolloin alla oli Suzuki GSX-R 1100 cc, Fredlund muistelee.
Talven 1999-2000 aikana mies rakensi ensimmäisen oikean kilpapyöränsä, Suzuki GSX-R 1435cc:n, jolla hän osallistui Pro Street Bike -luokassa Pohjoismaiden mestaruussarjaan. Hän vei nimiinsä luokan joka vuosi ajanjaksolla 2003-2006.
– Sitten talvella 2006-2007 sain puhelinsoiton ystävältäni Örjan Gustavssonilta. Hän kysyi, haluaisinko liisata hänen Pro Stock -pyöränsä ja sanoin vain “Kyllä!” Hän tiesi, että se oli ollut unelmani aina lapsesta saakka. Muistan nähneeni Jukka Nurmen ja Veli Malinin kilpailevan aikanaan Pro Stock -luokassa. Sitten vuonna 2008 Örjan tiedusteli, haluaisinko ostaa hänen toisen pyöränsä ja teki minulle tosi hyvän diilin siitä. Niin päädyin sitten lopullisesti Drag Racingin pariin.
Fredrik Fredlund aloitti moottoriurheilu-uransa vuonna 1994. Kuva: Fredrik Fredlundin Tiedotus / NitroShutter.com
– Tykkään vain ajaa kovaa ja siksi aloitin Drag Racingin. Ja onhan paljon turvallisempaa ajaa kovaa radalla kuin yleisessä liikenteessä. Suosittelen lajia kaikille, sillä tämä on perhelaji, jossa kaikki ovat ystäviä keskenään.
Fredlund on kuulunut vuosikausia ei pelkästään Suomen vaan koko Euroopan kovimpiin kuljettajiin. Hän on Pro Stock, eli vapaasti hengittävien bensakoneiden kuusinkertainen Euroopan mestari, kaksinkertainen EM-hopeamitalisti, EM-pronssimitalisti sekä kaikkien aikojen eniten pisteitä Euroopan Drag Racing -kentiltä kaikissa Drag Racing -moottoripyöräluokissa kerännyt ajaja. Tällä hetkellä hänellä on nimissään Euroopan ennätys sekä varttimaililla (6,978 sekuntia) että nopeudessa (308,25 km/h). Lisäksi Fredlund pitää halussaan Pohjoismaiden nopeusennätystä 312,68km/h. Mikä sitten tekee miehestä Euroopan kovimman kiihdyttäjän?
– Menestykseni salaisuus… En voi kertoa sitä, koska sitten se ei ole enää salaisuus! Fredlund naurahtaa ja jatkaa: – Minun on aina pitänyt todistaa muille, etten ole saanut mitään ilmaiseksi ja kun joku sanoo, että en voi tehdä jotain, minun on vain pitänyt osoittaa hänen olevan väärässä. Ja mikään ei ole mahdotonta… Minulla on aina oltava tavoite, muuten ei pääse mihinkään. Lisäksi minulla on ollut hyviä ystäviä ympärillä. He ovat auttaneet minua paljon ja ilman heitä en olisi ollut näin menestynyt. Tämä on tiimityötä eikä ”one man show”.
Fredrik Fredlund on voittanut kuusi kertaa Drag Racingin Euroopan mestaruuden. Kuva: Fredrik Fredlundin Tiedotus / NitroShutter.com
Miehen pitkälle uralle mahtuu useita hienoja muistoja.
– Erityisiä hetkiä on kertynyt paljon. Kun minusta tuli mestari, on yksi. Myös kaikki voitot ovat erityisiä. Kun olin ensimmäinen eurooppalainen, joka teki alle seitsemän sekunnin ajan NHRA-finaalissa Pomonassa vuonna 2011 ja kun menestyin NHRA-kilpailussa Gainesvillessa vuonna 2014, näitä hienoja hetkiä on paljon.
Mies ei kilpaillut viime vuonna, mutta pohtii nyt paluuta radoille. Matkassa on kuitenkin yksi mutta.
– Jos emme löydä sponsoria, en tule kisaamaan.
Mikäli suunnitelmat onnistuvat, ja mies pääsee viivalle, tulee hän kisaamaan Suzuki GSX-R -moottoripyörällä.
– Siinä on 1755-kuutioinen kone, kuusivaihteinen vaihdelaatikko, Lectron kaasutin, 380 hevosvoimaa ja se menee nollasta sataan alle sekunnissa, sen paras varttimaili on 6,93 sekuntia ja 313 km/h, Fredlund listaa.
Kun on tyhjentänyt palkintopöydät ja rikkonut ennätyksiä, onko enää mitään tavoiteltavaa?
– Minun suurin unelmani olisi olla ammattilainen Yhdysvalloissa NHRA-sarjassa, mestari päättää.