Suurin syy on, että Yamaha on epäonnistunut pahasti M1:n kehitystyössä.
Rossilla on sopimus vielä kausista 2019 ja 2020, mutta hän pohtii vakavasti, jatkuuko ura vielä sen jälkeen.
39-vuotias Rossi ajoi jo 13. kautensa Yamahalla, tämä vuosi oli ensimmäinen, kun hän ei voittanut yhtään kilpailua. Ja mikä kenties vielä karumpaa; heinäkuun puolivälin Sachsenringin GP:n jälkeen Rossi ei ollut edes kertaakaan podiumilla kauden yhdeksässä viimeisessä kilpailussa.
”Minulla on Yamahan kanssa sopimus kahdesta seuraavasta kaudesta. En ole vielä päättänyt, onko tämä nykyinen viimeinen sopimus, jonka koskaan teen MotoGP:ssä. Se voi olla viimeinen tai sitten ei ole. On tiettyjä asioita, joita en halua miettiä liikaa ennen kuin niiden aika on”, Rossi sanoo.
Moni on pohtinut, ajaako Rossi enää vain saavuttaakseen uransa kymmenennen maailmanmestaruuden.
”Ne ovat vain numeroita, en edes laske sellaisia. Mutta totta kai vielä yksi maailmanmestaruus olisi mahtava juttu. Ajan ennen kaikkea siksi, että nautin siitä niin paljon ja koska haluan edelleen voittaa kilpailuja”, Rossi sanoo.
Hyvä kysymys on sekin, onko Yamahalla mahdollisuuksia edes voittaa mestaruus Hondaa ja Ducatia vastaan.
”Meidän on jatkettava yhä kiivaammin pyörän kehittämistä ja tehtävä töitä todella ankarasti ollaksemme kilpailukykyisiä kaikissa mahdollisissa tilanteissa tulevaisuudessa”, Rossi kertoo.
”Juuri siksi talvitestit tulevat olemaan meille erityisen tärkeitä. Mikäli Japanin tehtaalla tehdään hyvää kehitystyötä, meillä on mahdollisuus. Totuus on kuitenkin se, että kahden viime vuoden aikana muut ovat kehittyneet enemmän kuin me. Jopa Suzuki on mennyt meidän ohitsemme”, Rossi myöntää.