Morbidelli voitti 2017 Moto2-mestaruuden. Nyt hän pääsi Valenciassa kokeilemaan tulevaa työkaluaan.
23-vuotias Morbidelli oli testien yhdistetyissä tuloksissa peräti kuudes vain 0,2 sekuntia Maverick Vinalesin takana, jopa Yamahan tehdastiimin Valentino Rossi jäi taakse. Aika syntyi viime kauden satelliittikuljettajan Johann Zarcon pyörän rungolla ja uudella moottoriaihiolla.
Tämän kauden italialainen ajoi Hondan satelliittitiimissä pyörällä, joka oli hyvin aggressiivinen. Nyt alla oli paljon pehmoisempi M1-orhi.
”Oma ajotyylini on jo valmiiksi melko pehmeä, mutta totta kai yritän muuttaa sitä vielä pehmeämmäksi. Tämä pyörä suorastaan huutaa juuri sitä. Kun hyppäät pyörän päälle, se on kuin ajaisi voissa. Se on tosi mukava tunne”, Morbidelli sanoo.
”Mutta se ajotyyli tulee minulla luonnostaan. En joutunut pakottamaan yhtään mitään, yritin vain seurata pyörän toimintaa.”
LCR Hondan Cal Crutchlow kuvaili Hondan pyörää tällä kaudella kaikkein hankalimmaksi ajaa. Morbidellin mukaan Hondan ja Yamahan pyörien suurin ero ei kuitenkaan liity fyysisiin vaatimuksiin.
”Ihan samalla tavalla Yamaha on fyysinen pyörä, mutta kaikki, mitä tapahtuu, tapahtuu paljon pehmeämmin. Olihan se edellinen pyöräni aika raju ja reaktiivinen. Ei ehkä ihan niin hermostunut, miltä se televisiossa näytti, mutta käyttäisin silti sanaa reaktiivinen. Kun jotain tapahtui, se tapahtui heti”, Morbidelli kuvailee.
”Pyörät ovat erilaisia, mutta ne ovat molemmat nopeita. Honda reagoi nopeammin kaikkeen, esimerkiksi jarrutuksiin ja mutkista ulostuloihin. Mutta on selvää, että Yamaha sopii ajotyylilleni paremmin.”