Johann Zarco on nähty tuloslistan kärkipäässä jo pitkän aikaa Yamaha Tech 3-tiimin kalustolla. Nyt mies teki debyytin KTM RC16-pyörän satulassa, eivätkä kaikki asiat sujuneet kuin elokuvissa. Zarco oli molempina päivinä ensimmäinen mies radalla, ja on selvää, että hän haki pelkästään tuntumaa uuteen peliin. Aluksi laitettiin kaikki palikat kohdalleen ja ajettiin, mutta kisamies on kisamies. Sellainen haluaa saada tuloksia mahdollisimman nopeasti.
Ensimmäisenä päivänä Zarco oli 17:s ja toisena 20. Molempina päivinä tuli turpaan tiimikaveri Pol Espargarolta, joka ajoi vikassa GP:ssä podiumille. Yleinen mielipide varikolla oli, että aikaa kuluu, eivätkä tulokset vielä merkitse mitään, mutta kuljettaja oli itse hiukan erimieltä, tuskaillen tiettyjä osa-alueita.
”Hiukan harmittaa kierrosajat, jotka eivät todellakaan tulleet helposti”, Zarco aloitti puheensa medialle.
”Jouduimme tekemään melkoisen määrän töitä, että saimme perusasetukset kohdilleen. Ei siinä ole sen suurempaa draamaa, sillä nyt on kyseessä eka testi, mutta silti fiilikset ovat kaksijakoiset.”
Zarco tarkensi tuntumaansa pyörään siten, että eniten vaikeuksia tuotti mutkiin sisääntulo.
”Valenciassa pitää olla hyvä tuntuma, jotta voi mennä kovaa kurviin sisään. Se oli nyt ehkä se heikoin juttu. Meillä ei ole ongelmia pidon kanssa, sillä emme voi mennä mutkaan tarpeeksi lujaa. On ehkä hyvä, että tiedämme sen jo nyt heti alkuun”, Zarco sanoi.
Toisena päivänä ongelmat jatkuivat kaatumisten muodossa, mutta Zarco luottaa tietenkin tulevaisuuteen. Töitä on paljon, mutta pyörää on kehitettävä, jotta sillä voidaan menestyä paremmin. Samaa sanoo Espargaro.
”On todella hienoa, että Zarco ajaa KTM:llä ja saimme myös Dani Pedrosan tiimiin testaamaan. Zarcolla on tietotaitoa mutka-ajosta, jossa Yamaha on ollut hyvä, kun taas Pedrosalla on paljon kokemusta elektroniikasta ja muusta tällaisesta tekniikasta. Yhdessä saamme pyörästä paremman ja tulemme saavuttamaan menestystä”
Zarcon tuskailut saattavatkin olla vain pelkkää positiivista KTM:n menestystä ajatellen.