Ensimmäinen versio S 1000 RR -pyörästä julkaistiin vuosikymmen sitten vuonna 2009. Ja nyt Bemarilla halutaan ottaa selkeä suorituskykyloikka eteenpäin aiemmista kehitysversioista.
”Ennakkotietojen” mukaisesti BMW:n itsekin Eicmassa hehkuttaman sportin maksimiteholukema on 207 hevosvoimaa (152kW) 13 500 kierroslukemalla. Uudistettu nelisylinterinen moottori tuottaa näin ollen polleja kahdeksan enemmän kuin aiemmin (6kW).
Painoa on yli kymmenen kiloa vähemmän kuin edeltäjässään, kun koko pyörän massa on pudonnut 208 kilosta 197 kiloon. Pelkästään moottorista on karsittu pois neljä kiloa.
Tehojen ja painon rinnalla keskittyminen on laitettu ajo-ominaisuuksien parantamiseen oli kyse sitten maantiejosta tai kilparadoilla viihtymisestä. Elektronisia avustusjärjestelmiä on kehitetty ja esimerkiksi luistonesto, keulimisenrajoitin ja ABS-jarrut ovat uudella tasolla. LED-valojärjestelmä ja suuri TFT-näyttö ovat vakiovarusteina.
Runko on uusi, ja ajoasento on kaiken kaikkiaan erilainen kuin aiemmin. BMW:n mukaan pyörän käsiteltävyys sekä ajotuntuma ovat parantuneet ja pito-ominaisuudet lisääntyneet.
Ajomoodeja on neljä: Rain, Road, Dynamic, Race, joiden lisäksi on mahdollista hankkia kisahenkeen sopiva Pro Mode -paketti (Race Pro 1-3).