Honda järjesti suomalaiselle medialle koeajomahdollisuuden uudella CRF450L-mallilla Riihmäen enduropoluilla. Pyörä perustuu täysveriseen kilpalaitteeseen, mutta Euro4-normien myötä se on varsin säyseä peli. Tehoa on noin 25 heppaa, mikä johtuu hyvin voimakkaasta kuristuksesta. Amerikkalaisissa malleissa kuristus on jätetty pois ja silloin paukkua löytyy noin 45 hevosvoimaa. Vertailuna voidaan sanoa, että kisapeleissä hevosia on yli 60, joten tuo 45 on vielä varsin maltillinen määrä, mutta sopii enduroon oikein hyvin.
Pyörä on komponenteiltaan lähes kisapelin mukainen ja se myötä ajettavuus on todella hyvä. Kuristettuna peli ei herätä suuria riemun kiljahduksia, mutta esimerkiksi alusta toimii kivikoissa ja poluilla varsin mallikkaasti. Peli on ketterä ja helppo viedä vaikeammassakin maastossa.
Tätä pyörää voisi pitää erinomaisena valintana, jos on suunnitellut aloittavansa enduron harrastamisen esimerkiksi katuajelun rinnalla. Pyörää pystyy säätämään ja modifioimaan paremmaksi sen myötä, kun oma ajaminen kehittyy.
Jutun ohessa näkyvällä videolla Hondan Patrick Manner valottaa hieman, kuinka esimerkiksi kuristuksen hukkaamaan tehon saa takaisin, ja kenelle tämä peli nyt oikein on tehty.
Seuraavassa Biken numerossa 10 on pyörästä koeajo.