FCR Finland Motorsport -tiimin kuljettajista Jämsän Seudun Moottorikerhoa edustava Santeri Kinnunen on aikuisten MX2-luokan Suomen mestaruussarjassa toisena, kun takana on neljä osakilpailua kuudesta. Vastaavasti tiimiläisistä Tampereen Motocrossin juniori Kasper Kangasniemi pitää hallussaan alle 15-vuotiaiden MXC/A-luokan SM-sarjan kakkospaikkaa.
Myös tiimin nuorin kuljettaja, 11-vuotias Porin Moottorikerhon Topias Kontto on esiintynyt vahvasti ensimmäisellä kaudellaan 85-kuutioisella pyörällä alle 15-vuotiaiden MXC/B-luokassa.
Kinnusen erävoitto tuloillaan
Reilu viikko sitten sunnuntaina Karkkilassa ajettu edellinen SM-osakilpailu oli FCR-tiimille paras kilpailu puhtaasti tuloslistaa tarkastelemalla.
KTM-pyörällä kilpaileva Kinnunen oli MX2-luokan yhteistuloksissa toinen ajettuaan eräsijat neljä ja kaksi. Kinnunen myös johti ensimmäistä erää varsin selvästi ennen kuin kaatui ja putosi hetkeksi viidenneksi.
Kangasniemi puolestaan voitti osakilpailun ensimmäistä kertaa kauden aikana oltuaan erissä toinen ja ensimmäinen.
Karkkilassa MX2-luokan erät voitti Kinnusen seuratoveri Roni Kytönen. Hänellä jäi yksi osakilpailu väliin MM-enduron takia, ja hän on SM-pisteissä kolmantena. Kärjessä ajaa Vantaan Moottorikerhon Aleksi Kurvinen.
Kinnunen on vain 11 pisteen päässä Kurvisesta, kun jaossa on vielä sata pistettä. Kytönen on puolestaan 18 pisteen takamatkalla Kinnuseen.
– Kinnunen on ajanut todella hyviä eriä, mutta mukaan on mahtunut myös muutama heikompi tulos. Hänellä on ollut turhan paljon kaatumisia, kuten Torniossa molemmissa erissä ja Karkkilassa kärkipaikalta. Karkkilan toisessa erässä Kytönen meni menojaan, mutta ensimmäisessä erässä Kinnusella oli todella hyvät mahdollisuudet voittoon, FCR Finland Motorsport -tiimipäällikkö Mika Kontto puntaroi tyytyväisenä.
– Siilinjärvellä hänen pyöränsä etuiskunvaimentimien säätöjä muutettiin ensimmäiseen erään, mutta se oli virhe. Toiseen erään ne palautettiin entiselleen, ja hän oli monta sijaa paremmin kakkosena. Nämä ovat sellaisia oppimisen, ei suuremman katastrofin paikkoja. Kinnusen otteet ovat olleet kokonaisuutena miehekkäitä.
Kangasniemi kiristi mestaruustaistoa
MXC/A:n hallitseva Suomen mestari ja Karkkilan toiseen erään saakka kauden kaikki erät voittanut Sampo Rainio kaatui vauhdikkaasti kakkoserässä jääden lopulta seitsemänneksi. Vantaan Moottorikerhon kuljettajan asema mestaruustaistossa on vahva, mutta Karkkilan epäonni ja Kangasniemen puhdas ajo nostivat FCR-tiimiläisen osakkeita. Rainio johtaa Kangasniemeä 14:llä pisteellä ennen kahta viimeistä osakilpailua.
– Ei sellaista toivo, että Rainiolla on ongelmia kuten Karkkilassa. Hän on ollut ajamalla selkeästi vahvin kaikista ja ollut myös heti lähdöissä kärjessä. Toivon kuitenkin, että Kangasniemi saa loppukaudesta huippustartteja ja pystyy haastamaan Rainion, suojattinsa otteisiin tyytyväinen FCR-tiimipomo Kontto lausuu.
Kangasniemi on taistellut suurimman osan kautta Alavudenseudun Moottoripyöräilijöiden Jere Harjun kanssa, mutta nyt FCR-tiimin kuljettaja on saanut hienoisen niskalenkin. Kangasniemen etumatka Harjuun on 23 pistettä.
Kangasniemi on harjoitellut tänä vuonna myös 125-kuutioisella KTM:llä. Itse asiassa hän on keskittynyt harjoittelussaan jopa enemmän isolla pyörällä ajamiseen kuin 85-kuutioisella, ja onpa hän ottanut myös osaa pariin alle 18-vuotiaiden MXJ-luokan Suomen Cup -osakilpailuun. MXJ:n Suomen Cupin ja MXC/A:n SM-sarjan osakilpailut ajetaan samana viikonloppuna, lauantaisin ja sunnuntaisin, mikä tarkoittaa raskasta urakointia nuorelle ajajalle.
– Kasper on ajanut hyvin myös ”piikillä”, mutta Karkkilassa hän kilpaili vain ”kassarilla”. Iso pyörä tuntuu sotkevan startteja pienemmällä pyörällä, joten voi olla parempi ajaa kisaviikonlopun aikana vain jälkimmäisellä. Ei ole myöskään syytä sotkea MXC/A:n SM-kultamitalitaistoa.
Kangasniemi on poiminut pisteitä kaikista neljästä MXJ-luokan Suomen Cup -erästään. Hän on sarjassa 11:tenä, vaikkei ole ajanut kuin kaksi osakilpailua neljästä.
Kontolla oikea ratkaisu
FCR-tiimin Topias Kontto siirtyi täksi kaudeksi 65-kuutioisesta pyörästä 85-kuutioisen satulaan. Porin Moottorikerhon juniori olisi voinut jatkaa MX65-luokassa, mutta päätös vaihtaa MXC/B-luokkaan osoittautui oikeaksi. Konton pituus sopii paremmin korkeampaan pyörään. Hän on jo ajanut kärkipään sijoituksia MXC/B:ssä.
– Topiaksen kausi alkoi sinänsä hyvin MX-liigassa Porissa, kun hän johti MXC/B-luokan ensimmäistä erää. Häneltä kuitenkin murtui luu kämmenen ulkosyrjästä, kun käsi osui radan sisäpenkkaan. Topias ajoi maaliin neljäntenä, mutta sitten tuli kuukauden pakollinen ajotauko murtuman takia, FCR-tiimin Mika Kontto kertoo.
– Topias sai kipsin pois kädestään vain muutamaa päivää ennen Iisalmen-osakilpailua, muttei pystynyt kuitenkaan ajamaan eriä. Kuopiossa hän oli sitten toinen ja kuudes.
Kontto on MXC/B-tulostensa kautta lunastanut osallistumisoikeuden MXC/A-luokan SM-sarjaan, mutta hän ei ole vielä astunut arvosarjan puolelle.
– Olemme tyytyväisiä Topiaksen menoon. Kyseessä on treenikausi 85-kuutioisella eikä hänellä ole kiire MXC/A:han. Siellä ehtii kyllä ajamaan vielä monta vuotta. Ja onhan tänäkin vuonna vielä MXC/A:n SM:iä, jos hän haluaa osallistua niihin.
Konton kohdalla yksi tavoitteista on kehittää kuntoa.
– Myös tiimimme taustajoukoissa oleva enduron viisinkertainen maailmanmestari Samuli Aro on sanonut, että Topiaksen tekeminen pyörän kanssa on hyvällä tasolla, mutta voimaa pitää saada lisää. Nuoren pojan ajotekniikka toimii ja hän liikkuu hyvin pyörän päällä.
Kontto on MXC/B-luokan MX-liigassa seitsemäntenä huolimatta kolmesta väliin jääneestä erästä.
Kaipasen kausi jäi kesken
Kilparadoille paluuta tänä vuonna tehnyt ja FCR-tiimiin liittynyt Mikael Kaipanen tähtäsi MX2-luokan SM-sarjan lisäksi EMX300-luokan EM-sarjaan. Kaipasen kevät käynnistyi kuitenkin sairastellen, ja EMX300-avauskin meni penkin alle. Lisäksi Hyvinkään Moottorikerhon kuljettaja oli kaukana tavoitetasostaan MX2-luokan SM-avauksessa, mikä toi vain muutamia pisteitä. Kyseisen kilpailun jälkeen Kaipanen loukkasi vielä jalkansa sairausloman veroisesti.
Lopulta Kaipanen päätyi siihen ratkaisuun, että hän jättää kauden kesken. Asiat on käyty läpi FCR-tiimin ja Kaipasen välillä, ja tahot jatkoivat yhteisymmärryksessä omia teitään.
Tukea tiimin ulkopuolisille
FCR-tiimi on antanut kauden aikana muutamia tukipaketteja juniorikuljettajille. Jakoon on mennyt HGS-pakoputkea sekä muita varaosia. Näillä toimilla FCR-tiimi tukee ja kannustaa tiimin ulkopuolisiakin kuljettajia.
Panostusta yhteisharjoituksiin
Jatkossa FCR-tiimi pyrkii tiivistämään kuljettajiensa yhteisharjoittelua. Haasteita asettaa se, että kuljettajat asuvat eri puolilla Suomea. Lisäksi kuljettajien kalenteri on varsin täynnä, kun lähes joka viikonloppu on SM-, Suomen Cup- tai MX-liiga-osakilpailuja.
Esimerkkinä yhteistoiminnasta Santeri Kinnunen on saanut kauden aikana paljon apua pyörän säätämiseen liittyen Samuli Arolta.
FCR Finland Motorsport kiittää yhteistyökumppaneitaan saamastaan tuesta jo tässä vaiheessa kautta, ennen loppuhuipennusta.
Suomen mestaruussarjan kaksi viimeistä osakilpailua järjestetään 26. elokuuta Alavudella ja 9. syyskuuta Orimattilassa.
MX-liigan viimeinen rutistus sisältää puolestaan osakilpailut 11.-12. elokuuta Lievestuoreella, 1.-2. syyskuuta Imatralla ja 15.-16. syyskuuta Heinolassa.
Kotimaisen motocrosskauden huipennus on kerhojoukkueiden ja joukkueiden mestaruuskilpailu 22.-23. syyskuuta. Mukana on suurella todennäköisyydellä myös FCR-tiimin ajajia.