Kuinka tärkeää on huippunopeus MotoGP-luokassa ?

Tähän ei ole kyllä / ei -vastausta. Tällä kaudella on nähty, että MotoGP-luokan pyörät ovat kaikilla 24 kuljettajalla teholtaan lähellä toisiaan ja ohittaminen on tullut entistä vaikeammaksi.

Tasaisuutta on vielä lisännyt se, että viime vuosina GP-sarjassa on vain yksi ainoa rengasmerkki. Nyt MotoGP-luokassa käytetään Micheliniä. Tietysti rengasseoksen valinta tuottaa pään vaivaa ja se tuo eroja. Argentiinan kisan edellä vain Jack Miller valitsi renkaansa oikein. Tosin hän lähes menetti etunsa, sillä muu joukko ei joutunut starttaaman ratavarikon portilta, vaan Millerin takaa pari riviä kauempaa.

MotoGP-luokan pyörissä useilla merkeillä on käytössään saman merkkiset jarrut, jotka eivät anna ratkaisevaa eroa. Huippunopeuteen vaikuttaa eniten moottorin teho. Esimerkiksi GP-kauden avauskisassa Qatarin Losailissa TV-kuvissa näkyi, kuinka Ducatin Andrea Doviziosolla oli pyörässään voimaa ohituksissa.

Huippunopeus oli tärkeää myös edellisessä GP-kilpailussa Austinin COTA-radan pitkällä suoralla. Kolmas GP-kalenterin vauhtirata on Italian Mugello, jossa 1,2 kilometrin pituisen pääsuoran jälkeiseen San Donato -kaarteeseen MotoGP-pyörät aloittavat jarrutuksen 360 kilometrin tuntivauhdissa.

Yli 3 000 parametria

KTM kamppailee nyt alkukaudesta MotoGP-luokan jäännöspisteistä. Huippunopeutta itävaltalaispyörästä löytyy. Qatarissa nopein huippunopeus oli Ducatin Dani Petruccilla, joka kirjautti 351,9 kilometriä tunnissa. KTM:n Pol Espargarolla oli Qatarissa huippunopeutta parhaimmillaan 347,4 kilometriä tunnissa. Argentiinassa Marc Marquezilla oli viikonloppuna kovin suoranopeus: 333,0 kilometriä tunnissa.
  Useimmilla MotoGP-sarjan 18 kisa-areenalla tärkein menestystekijä ei ole huippunopeus, vaan optimi on haettava MotoGP-pyörän IT-pohjaisesta ohjausyksiköstä ja nimenomaan sen säädöistä.   MotoGP-luokan Aprilia Racing Team Gresini –tallin ratainsinööri Erkki Siukola kertoo, että kaikilla tiimeillä käytössä olevassa Magneti Marellin ohjausjärjestelmässä on yli 3 000 säädettävää parametria. Kokonaisuuden hallinta on vaikeaa, sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Nyt GP-sirkus rantautuu Eurooppaan ja Espanjan Jereziin. Siellä hyvissä olosuhteissa kovimmat huippunopeudet jäänevät 295 tienoille.
Eli johtopäätös on se, että huippunopeutta tarvitaan kierroksen aikana vain kerran, mutta muita ominaisuuksia kierroksen aikana useaan kertaan.
 

Uusin numero