Ensimmäisellä pyörällämme on usein erityinen paikka muistimme sopukoissa. Daniel Bertellin ensimmäinen raskas moottoripyörä oli ensimmäisen sukupolven Yamaha XJ900, jonka hän hankki 17-vuotiaana. Hiukan omalaatuisessa pyörämallissa oli ilma-/öljyjäähdytteinen rivinelonen ja kardaaniveto.
Jonkin ajan kuluttua Daniel ja moottoripyörä kasvoivat erilleen, ja lopuksi kumpikin oli omalla puolellaan Itämerta. Daniel Bertell muutti Tukholmaan ja ryhtyi rakentelemaan autoja. Moottoripyöräily jäi Suomeen, mihin itse pyöräkin oli jäänyt parkkiin. Mutta hiukan reilu vuosi sitten moottoripyörä palasi mieleen, ja ajatus vanhan Yamahan perusteellisesta uudelleenrakentamisesta kunnianosoituksena kävi mielessä yhä useammin.
– Olen pienestä pitäen pitänyt rakentelusta, ja minusta oli sääli, että pyörä oli jäänyt seisomaan käyttämättömänä. Parempiakin kehityskohteita olisi varmasti voinut löytää, Daniel Bertell sanoo. Hän lähti laivalla vanhempiensa luokse, minne oli pysäköinyt Yamahan, ja purki moottoripyörän osiin. Pyörä pakattiin autoon ja ajettiin kotiin Ruotsiin. Kuva tyylipuhtaasta cafe racerista oli jo osittain selvillä, mutta toteutuksessa oli pieni ongelma.
– Minullahan ei ole autotallia, joten pyörä on rakennettu tavallisessa parkkihallissa, taloyhtiön autotallissa. En voinut jättää tavaroita levälleen, vaan jouduin joka välissä korjaamaan kaiken mukaani, hän kertoo.
Daniel Bertellin naapurit ovat ymmärtäväistä sorttia. Heillä ei ollut sen kummemmin sanottavaa siitä, että hän teki vaativia hitsaustöitä yhteisellä paikalla. Tasoitus- ja hiontatyöt sekä muut pikkutyöt Daniel teki asunnossa, muun muassa kylpyhuoneessa.
Runko on katkaistu näppärästi niin, että rakentaja on saanut satulalle ja istuinkatteelle oikean muodon. Kardaaniakselilla varustetusta svingistä rakennettiin kaksi versiota, ennen kuin Daniel Bertell keksi ratkaisun, joka oli sekä symmetrinen että toimiva. Kaari, johon monovaimennin kiinnitettiin, on varustettu kuulanivelillä niin, että korkeutta voidaan säätää.
Vaimennin puolestaan on liitetty alareunassa olevaan nivelvipuun, joka mahdollistaa jäykkyyden säädön. Itse vaimentimessa on tietysti myös säädettävä puristus ja paluu. Kahvilakilpuriin muotoilultaan sopivan tankin Daniel löysi ja osti eräältä italialaiselta Ebaysta. Se tulee Honda CX500:sta, ja juuri näistä bensatankeista on tullut hyvin suosittuja näissä peleissä.
– Tankin alla oleva tunneli on hyvin tilava ja onnistuin piilottamaan kaikki sähköosat sinne. Käytän Antigravityn äärimmäisen pientä akkua, joka sekin mahtuu sinne. Asensin mittaritkin tankkiin saadakseni lopputuloksesta mahdollisimman siistin, Daniel Bertell sanoo.
Moottoripyörällä oli ajettu noin 60 000 kilometriä rakennusprojektin alkaessa, mutta moottori kävi kuin kello. Kaasuttimet maalattiin mustiksi ja puhdistettiin, mutta muuten voimanlähdettä ei ole muutettu. Kokonaisuuden kruunaa kultainen haarukka siihen kuuluvine jarruineen. Kokonaisuus tulee vuosimallin 2005 Yamaha YZF-R6:sta.
Moottoripyörän viimeistelyssä oli käydä oikein huonosti. Sähköjä ohjaa Motogadget-yksikkö, joka kytkettiin vahingossa syöttämään moottoriin jatkuvaa virtaa.
– Edestakaisin hyppiessä menee helposti sekaisin. Käynnistysmoottori kävi täysillä ja roihahti liekkiin. Jouduin sammuttamaan sen lempipuserollani, Daniel Bertell kertoo.
Kun palovaara oli torjuttu, Daniel ruuvasi viimeiset osat paikalleen, ja vihdoinkin oli aika koeajaa pyörä korttelin ympäri.
– Ensimmäinen ajo oli kyllä kauden paras. Se jäi lyhyeksi, mutta olin haaveilut siitä vuoden. Lenkki oli muutaman kilometrin pituinen ja tunne oli mahtava, kun kaikki toimi.