Yamahan tiimipäällikkö Massimo Meregallin mukaan kuljettajilla oli erilaiset ongelmat.
”Buriramin testeissä törmäsimme osittain samoihin ongelmiin kuin viime vuonna. Mutta tällä kertaa kuljettajamme valittivat aivan eri asioista, joten meidän oli pakko lähteä nyt tekemään töitä kahteen eri suuntaan”, Meregelli sanoo GP Onelle.
Rossin fokus on elektroniikassa, Vinalesin pyörän rungossa.
“Valentino on muuten ihan tyytyväinen uuteen pyörään, mutta elektroniikan kanssa on ongelmia. Vinalesilla oli taas hankaluuksia pyörän pysäyttämisen ja kääntymisen kanssa. Moottorista kummallakaan ei ollut valittamista, he olivat tyytyväisiä sen tehoihin.”
Meregelliltä tiukattiin, miksi tehdastiimi ei vain kopioi asioita satelliittitiimi Tech 3:n Johann Zarcolta, joka oli Thaimaassa huomattavasti tehdaskaksikkoa nopeampi.
”On ihan normaalia, että ulkopuoliset näkevät asian tuolla tavalla. Hänen ja tehdastiimin pyörät ovat hyvin samanlaisia nyt, mutta moottorit ovat erilaiset, meillä on se uusin tuotekehitysversio.”
”Nyt me teemme niin, että Valentinon tiimi keskittyy elektroniikkaan ja Vinalesin runkoon, se ei ole mikään ongelma. Myös viime vuonna teimme samalla tavalla kuljettajien tarpeiden mukaan. Voi olla, että Rossi ajaa kilpailuissa tämän vuoden rungolla ja Vinales viimevuotisella. Jos kuljettajat niin haluavat, voimme toki tehdä sillä tavalla”, Meregalli kertoo.