Poncharalin mukaan nimenomaan Yamaha hyötyisi tästä ratkaisusta.
Zarco ajoi mainion debyyttikauden kuninkuusluokassa, hän oli vuotta vanhemmalla pyörällä useaan kertaan jopa nopeampi kuin tiimin tehdaskuljettajat. Yamahan tehdastallin 2017 pyörä ei toiminut koko kauden aikana odotetusti. Jos Zarco jää Tech 3:lle, juuri sen hän saa ensi kaudella alleen. Esimerkiksi Rossi on ollut huolissaan tästä asiasta.
Yamaha ei ole vielä vahvistanut, millä pyörällä Zarco ensi kaudella ajaa, mutta Poncharalin mukaan tämän pitäisi saada alleen tehtaan pyörä.
”On selvää, että jos sinulla on kolme tehdaskuljettajaa kahden sijaan, saat 33 % enemmän informaatiota pyörästä. Ja Johann ei ole enää rookie vaan huipputason MotoGP-kuljettaja. Hänellä on jo kokemusta ja kaikki tietävät, kuinka hyvin hän pystyy antamaan palautetta pyörästä”, Poncharal sanoo MotoGP.comille.
”Hänen pääsemisensä tehdastiimiin olisi hyvä meille, hänelle ja Yamahalle. Esimerkiksi Moto2:ssa Kalexin vahvuus on juuri siinä, että heillä on todella paljon kuljettajia sarjassa. Se auttaa selkeästi pyörän kehittämisessä, kun palautetta tulee mahdollisimman paljon”, Poncharal sanoo.
Kuten monen muunkin MotoGP-kuljettajan myös Zarcon sopimus Yamahan kanssa päättyy ensi kauden jälkeen.
”Tiedän että meidän on todella vaikea pitää hänet enää Tech 3:lla sen jälkeen, olen varma, että hän saa paljon tarjouksia tehdastiimeiltä. Se on meidän kannaltamme surullista, mutta totta kai ymmärrän tilanteen täysin. Jos hän ajaa meillä ensi kauden, meidän tehtävämme on kehittää se viimeinen askel, mitä vaatii pääsy tehdaskuljettajaksi”, Poncharal sanoo.