Kypärän silmikon läpi avautuu Sergio Leonen spagetti-western-elokuvien aavikkomaisema. Voin vain kuvitella Charles Bronsonin huuliharpun ujelluksen yksinäisellä junaseisakkeella. Todellisuduessa olen liikkeellä endurohenkisellä Ducati Scrambler -uutukaisella nimeltään Desert Sled.
Satulakorkeudeltaan italouutukainen sopi itselleni oitis, kun nousin satulaan ja asetin jalat tukevasti maahan. Tarjolla on myös 20 mm matalampi satula.
Hieman vaikeaselkoisessa digitaalimittaristossa on vain olennainen. Myös varustelu on pelkistetty. Esimerkiksi käyntimoodit ja vaihdenäyttö loistavat poissaolollaan.
Desert Sled on mitoitettu niin sanottuun keveään maastoajoon. Edessä on 19- ja takana 17-tuuman pyörät. Valmistajan mukaan se sopii yhtä hyvin soralle ja asfaltille, mikä pitää paikkansa, paitsi tosi löysällä hiekalla, jossa takarengas sutii helposti.
Aiempaan Scrambler-mallistoon verrattuna Desert Sled on varustettu kullatuilla pinnavanteilla. Muita eroja ovat muun muassa vahvistettu runko, uusi takahaarukka, jämäkämpi jousitus ja mitoitukseltaan omanlaisensa ergonomia.
Vaihtelevalla koeajoreitillä ajettiin paljon tapeilla seisten. Sahalaitaiset jalkatapit ovat asianmukaisen leveät. Niiden suojakumi on irrotettu, joten ajosaappaan pito on erinomainen. Matkustajan tapit saa näppärästi pois poistamalla pari lukitussokkaa.
Polvilla saa hyvän tuen tankkia vasten, ja etäisyys korkeaan ja leveään ohjaustankoon sopii hyvin omille mitoilleni. Edessä ja takana on joustoa täydet 200 mm, ja jousitus tasoittaa tehokkaasti isotkin pomput.
Ilmajäähdytteinen V-moottori tuottaa 75 hevosvoimaa, ja takarenkaasta nousee muhkea pölypilvi. Euro4-vaatimusten vuoksi katalysaattori on entistä pidempi ja bensasyöttöä sekä kaasuun vastaavuutta on päivitetty. Kaasukahvan liikkeen puoliväliin moottori vastaa todella pehmeästi, mutta kahvan liikkeen loppuosa tuottaa terävämmän reaktion konehuoneesta.
Menoa säestää parista äänenvaimentimesta pursuava jytke. Hiekka-aavikolla moottorin tehovarat tuntuvat riittäviltä. Uusi Scrambler Desert Sled on omiaan tällaiseen ympäristöön muutenkin kuin nimensä puolesta, ja vaikka paino on ajokunnossa 207 kiloa, ei meno tunnu alkuunkaan raskaalta.
Uuden Desert Sledin ulkonäkö tuo mieleen 1960- ja 1970-lukujen nelitahtiset offroad-pyörät, etenkin satulan muodot. Silti satula on todella toimiva myös nykypäivänä. Ajovalon suojaritilä on tyylikäs yksityiskohta ja pohjapanssari välttämättömyys.
Pari päivää ennen koeajoa oli kaatosade huuhdellut pois suuren osan eräälle vuorenhuipulle johtavasta kapeasta sorapolusta. Scrambler etenee kuitenkin tälläkin ”tiellä” tyylikkäästi, ja ajamisessa on riemukasta menon tuntua.
Soraosuuden jälkeen eteen avautuu hiekkadyynien lomassa mutkitteleva asfalttitie. Sen hiusneulamutkat Ducati selvittää vaivatta, eikä rengaspidossa ole valittamista. Joissain kohdissa toivoisi toki, että moottorissa olisi enemmän voimaa. Toisinaan mutkat tulevat myös vauhdilla vastaan, kun jarrutukset menevät helposti pitkäksi. Etujarrun tuntuma ja teho voisivat olla parempia. Parilla pitkällä suoralla suurissa nopeuksissa Desert Sled on vakaa ja luotettavan oloinen, vaikka tuulisuoja on täysin olematon.
Mutkittelevalla ajoreitillä kaikkia kuutta vaihdetta joutui selaamaan taajaan. Pari kertaa hieman tiukoissa tilanteissa vaihde meni helposti välivapaalle. Vaihtaminen vaati siis keskittymistä. Moottori on napattu Scrambler Icon -mallista. Desert Sled -vireisenä se käy tasaisesti ilman tuntuvia tärinöitä.
Lopuksi käännytään asfaltilta kapeahkolle sorapolulle. Sen isoissa kuopissa tuli jälleen kiiteltyä isoa maavaraa, pohjapanssaria ja ennen kaikkea jousitusta. Scrambler Desert Sledin satulassa voi muitta mutkitta poiketa asfaltilta soralle ja nautiskella täysin palkein. Pitää vain muistaa kytkeä ABS-järjestelmä pois päältä.
Päivän päätteeksi voin vain todeta, että Ducati on osunut aika tarkkaan napakymppiin uudella Scrambler Desert Sledillä. Se tarjoaa sopivan vintage-tyylistä olemusta sopivan pelkistetyissä puitteissa. Silti ajo-ominaisuuksista ei ole tingitty, ne ovat ehdottoman nykyaikaiset ja monipuoliset.
Nykyään tarjolla on peräti 12 erilaisia Ducati Scrambler -mallia. Myös uuteen Desert Slediin on jo tarjolla kattavasti lisävarusteita ja -tarvikkeita. On ylösvedetty pakoputkisto, erilaisia bensatankin suojia, lisävaloja, kahvasuojia ja niin edelleen. Silti jo sellaisenaan Desert Sled puhuttelee tehokkaasti tyylitietoisia ostajia.