Eilen 35 vuotta täyttänyt Mika Kallio ei ehtinyt juhlia syntymäpäiviään Espanjan auringon alla, sillä suomalainen keskittyi tiiminsä kanssa hiomaan kisakalustonsa kuntoon kauden loppuhuipennukseen. Espanjan Valencian rata isännöi tänä viikonloppuna MotoGP-kauden kahdeksattatoista ja viimeistä MM-osakilpailua.
– Meidän kannalta oli äärimmäisen tärkeää, että ajoimme noin kuukausi sitten testit täällä Valenciassa. Saatiin hyvää tietoa pyörän käyttäytymisestä radalla, ja nyt kun vielä viikonlopuksi on luvattu samanlaista vakaata keliä, mitä tuolloin oli, niin sen puoleen näyttää hyvältä, Kallio toteaa.
Valencian rata ei kuitenkaan lukeudu suomalaisen suosikkeihin.
– Tämä on profiililtaan aika spesiaali rata, tosi hidas moneen muuhun verrattuna, kun on ympätty pienelle alueelle. Ei kuulu kyllä omiin suosikkeihin yhtään, vaikka tuloksellisesti tämä on ollut mulle ihan hyvä.
Vuosi sitten Kallio debytoi KTM:n puikoissa juuri Valencian radalla. Tuolloin itävaltalaistiimin ensimmäinen GP päättyi parin euron sensorin aiheuttamaan sähkövikaan.
– Viime vuoden pyörästä ei periaatteessa ole enää mitään jäljellä. Runko, jousitus ja moottoripuolella kaikki on uutta.
Myös Kallion edellisestä kisasta, syyskuun lopulla ajetusta Aragonin GP:stä on pyörää muutettu melkoisesti.
– Aika kiireellä tässä nyt vielä testataan uusia juttuja ensi vuoden pyörään, joten siinä mielessä me tullaan viikonloppuna ottamaan vähän riskiä. Tekniikkaan on tullut aika paljon muutoksia, ja me ei olla ehditty kovin montaa kilometriä ajamaan uudella versiolla. Tässä on aika paljon kysymysmerkkejä ilmassa vähän joka suuntaan.
Vaikka viime vuoden Valencian kisa päättyi Kallion osalta ennen aikojaan, on suomalainen saanut revanssin tällä kaudella jo useaan otteeseen. Hän on osoittanut kolmessa villin kortin kisassa olevansa huippuvauhdissa lyöden useasti myös KTM:n tehdaskuljettajat Pol Espargaron ja Bradley Smithin. Tavoite on sama myös viikonlopun kisaan.
– Mun set up tulee teknisesti olemaan vähän erilainen kuin kisakuskeilla. Toivotaan, että uudet jutut toimii ja saadaan pyörän potentiaali irti, koska tavoite on edelleen olla nopein KTM-kaveri radalla.
MotoGP-luokan aika-ajot lauantaina alkaen klo 15.10 Suomen aikaa ja kauden finaali sunnuntaina klo 15.00.