Ducatilla on testaamassa Casey Stoner ja Michele Pirro, KTM:llä Mika Kallio. Muut tiimit vasta pohtivat testikuljettajien ja -tiimien hankkimista nimen omaan Eurooppaan.
Ainakin Honda, Aprilia ja Suzuki pohtivat asiaa vakavasti, Motorlands-sivuston mukaan myös Yamaha harkitsee asiaa. Tähän asti asia on kuitenkin kaatunut rahaan, testitiimin perustaminen maksaisi vuodessa 1,5 – 2 miljoonaa euroa.
Yamaha jopa lähestyi sivuston tietojen mukaan kesällä Ducatin testikuljettajaa Pirroa, mutta hänellä on voimassa oleva sopimus vuoteen 2020 asti.
”Minä en ole kuullut, että olisimme lähestyneet Pirroa. Hän olisi loistava testikuksi meille, sillä hän on vahva ja nopea. Hänen testiaikansa eivät ole koskaan juuri sen huonompia kuin Jorge Lorenzolla ja Andrea Doviziosolla. Hän toisi meille varmasti myös erinomaista dataa, mutta tiedän, että meidän on mahdotonta saada häntä’”, Rossi harmitteli.
Movistar Yamahan tiimipäällikkö Lin Jarvis pitää testitiimiä kalliina – ja testisääntöjä epäreiluina.
”Olemme jo hylänneet ajatuksen siitä, että perustaisimme testitiimin Eurooppaan. Paljonhan nyt puhutaan myös testaamisen rajoittamisesta jatkossa. Ducati haluaisi säilyttää tilanteen ennallaan, mutta japanilaisille valmistajille tulee tosi kalliiksi perustaa testitiimi Eurooppaan”, Jarvis sanoi Speedweekille.
”Me jatkanemme testaamista japanilaiskuljettajillamme Suzukassa ja Fukuroissa. Myös Honda ja Suzuki testaavat vain Japanissa. Tilanne ei ole mielestäni kaikille tasapuolinen. Esimerkiksi Ducati testaa koko ajan Mugellossa ja Barcelonassa. Pirro ajaa todella paljon Ducatilla, koska testikuskeilla ei ole samanlaisia rajoituksia testien suhteen kuin kisakuljettajilla. He pystyvät virittämään pyörät, renkaat ja säädöt eri radoille sopiviksi jo etukäteen”, Jarvis purnasi.