Ducati 797 Monster on suositun nakumalliston uusin tulokas. Se korvaa poistuneen 696 Monsterin. uusi 797 on siis vast’edes lähinnä aloittelijoille tarkoitettu Monster. Sen jälkeen on helppo siirtyä Monster 821 tai -1200 ohjaimiin.
Uusi Kawasaki Z650 korvaa pitkään tehtaan värejä puolustaneen ER-6:sen. Sitä on aina markkinoitu oivana aloittelijan motskarina ja järkevänä käyttöpyöränä. Z650 on perustekniikaltaan samanlainen kokonaisuus: keveä teräsputkirunko, jossa pirteähkö kaksisylinterinen rivikone ja pelkistetty jousitus.
Ensimmäinen KTM Duke esiteltiin jo kohta 25 vuotta sitten. Teknisesti se oli aika lähellä supermotoa, mutta ulkoisesti räyhäkkään katuasenteinen. Niinpä sille keksittiin oma luokka – Funbike. Ja kyllä – se keuli helposti!
Vuosien vieriessä Duke on ”aikuistunut”. Viime vuonnakin sitä päivitettiin reilusti ja tuntuvasti. Vertailun 690 Duke on itse asiassa yllättävän mukava myös matka-ajossa.
Muutaman päivän ajoretkellä kierreltiin ja kaarreltiin enemmän ja vähemmän mutkaisia teitä harvaan asutuissa maisemissa. Lisäksi tehtiin suorituskykymittaukset. Ne kertovat pelkistetysti kiihtyvyyden ja hidastuvuuden ääripäät sekä kytkimen ja vaihteiden toimivuudesta ääritilanteissa.
Teknisiltä tiedoiltaan Ducati, Kawasaki ja KTM ovat kovin samanlaisia. Niissä on teräsputkirunko, noin 70 hv moottori, samankaltaiset jousitusosat ja jarrut. Silti ne ovat luonteiltaan hyvin erilaisia.
Tyylikäs ja siisti Ducati on käytökseltään vakaa. Sen moottori, ajoasento ja jousituksen asetukset ovat kuitenkin parhaimmillaan kaupunkiajossa ja levollisessa kurvailussa hyväpintaisilla maanteillä.
Kawasaki on hieno esimerkki kuinka ikääntyneestä mallista saa päivitettyä haluttavan ja toimivan. Z650 on käytökseltään sujuva ja tasapainoinen. Ja kaiken kruunaa mukavan kierrosherkkä moottori.
KTM on myös onnistunut päivittämään 690 Duken entistä mukavammaksi tinkimättä juurikaan sen tunnusomaisesta räyhäkkyydestä.
Vertailuajon aikana mielipiteet risteilivät laidasta laitaan. Vaan kun eri tekijät laskettiin yhteen, kertoo pistetaulukko tältä osin absoluuttisen lopputuloksen. Silti meillä jokaisella oli oma suosikkimme, eikä se välttämättä ollut testivoittaja.
Lue koko testiajo uusimmasta Bike-lehdestä. Sen voit ostaa lehtikaupoista tai digitaalisesti TÄÄLTÄ