Kuparinen on kiertänyt Espanjan CEV-sarjan osakilpailuja tällä kaudella, ja nyt kauden loppuun tulee hieno lisä. WorldSBK-sarjassa ajettava Stock 1000 on nykyään virallinen Euroopanmestaruussarja, ja EM-status on samalla nostanut luokan tason huomattavasti kovemmaksi. Miehellä on kaudelta 2015 plakkarissa yksityiskuskien Euroopanmestaruus, jota silloin ajettiin Espanjan FIM-CEV kilpailujen yhteydessä.
”Nykyiseen ajotahtiin haluttiin vähän lisäväriä ja nyt sitä tuli sitten oikein kunnolla”, tuumailee Kuparinen, joka on rakentanut kesätauon aikana nykyistä ZX10RR Kawasakiaan juuri tuota kilpailua silmällä pitäen, vaikkei varmuutta osallistumisesta vielä ollutkaan.
Stock 1000 -luokassa ajetaan hieman erilaisilla teknisillä säännöillä sekä täysin eri rengassäännöillä kuin CEV-sarjassa.
”Tällä kaudella olemme moottoritehoissa antaneet aivan liikaa tasoitusta muille, varsinkin ala-rekisterin puolella, mikä on Jerezin kaltaisella radalla hyvin ratkaiseva. Sillä puolella olemme saaneet tehtyä merkittäviä parannuksia”, iloitsee Kuparinen.
”Vierailimme kesätauon aikana Lausitzin osakilpailussa, ja innostuimme yrittämään villiä korttia Jereziin. Oikeastaan Portugalissa ajettava Portimaon kilpailu olisi ollut mieluisampi. Aikataulullisesti tämä on meille paras ratkaisu, sillä viikkoa myöhemmin ajamme samalla radalla viimeisen CEV-osakilpailun, jossa ajetaan tuplalähdöt Superbikellä. Kustannussäästö on huomattava, kun yksillä matkakuluilla hoidetaan kolme lähtöä viikon sisään”, kertoo tiimipäällikkö Esko Kuparinen.
(Teksti: Motomarket Racing / Esko Kuparinen)