Yamaha julkisti tänään täysin uuden sähkökäynnisteisen YZ450F-sarjatuotantomallin, johon on saatavilla tehonsäätösovellus. Uudistetussa YZ450F-mallissa on käännetyllä sylinterinkannella varustettu moottori, jonka avulla Yamaha-kuljettajat pääsevät näyttämään todelliset taitonsa.
YZ450F-mallin modernit ja huipputekniset ratkaisut, ylivertainen moottorin teho ja ketterä ajotuntuma takaavat, että motocross-kuljettajat voivat tuntea olevansa yhtä pyöränsä kanssa. Täysin uusi MXGP-luokan innoittama motocrosspyörä edustaa edistyksellistä tekniikkaa, joka takaa erinomaisen ajotuntuman sekä helpot ja nopeat säädöt suoraan älypuhelimen näytöltä.
Tehon ja luotettavuuden täydellinen tasapaino
Yamahan suunnittelijat ovat rakentaneet täysin uudenlaisen motocrosspyörän, joka takaa täydellisen tasapainon tehon ja luotettavuuden välillä sekä luokkansa parhaimman tyylin, suorituskyvyn ja käsiteltävyyden.
Moottorissa on uudenlainen sylinterikansi, mäntä, nokan profiili, sylinterin geometria ja paljon muuta, jotka yhdessä tuottavat luokkansa parhaan tehon ja entistäkin paremman hallittavuuden. Lisäksi moottorin optimaalinen sijainti uudessa bilateral beam -alumiinirungossa parantaa pyörän tasapainoa, kaarreajo-ominaisuuksia ja jäykkyyttä.
Täysin uusi Power Tuner -sovellus
Yamaha julkaisee tänään erityisen Yamaha Power Tuner -älypuhelinsovelluksen iOS®– ja Android®-käyttöjärjestelmille. Vuoden 2018 YZ450F-malli onkin maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen motocrosspyörä, jonka moottorin säätö käy langattomasti älypuhelimen avulla. Uuden Yamaha YZ450F -mallin kuljettajat voivat muokata pyöräänsä entistäkin helpommin ja säätää moottorin tehoa erilaisiin ajotyyleihin, rataolosuhteisiin ja vaihteleviin säätiloihin sopivaksi.
Yamaha Power Tuner -sovelluksella kuljettaja voi tehdä varikolla nopeasti ja helposti muutoksia polttoaine- ja sytytyskarttoihin, jotka voidaan ladata langattomasti pyörään tiedonsiirtoyksikön Wi-Fi-järjestelmällä. Lokitoiminnon avulla kuljettaja voi tarkastella muistiinpanoja ajolinjoista, olosuhteista, pyörän asetuksista ja monesta muusta seikasta tulevien ajojen suunnittelua varten. Uraauurtava sovellus kerää myös erilaisia tietoja, kuten kilpa-asetukset, huoltotöiden ja järjestelmän vianmääritys, moottorin käyntiaika ja paljon muuta.
Vuoden 2018 YZ450F-mallin kanssa julkaistavalla Power Tuner -sovelluksella moottorin säätömahdollisuudet ovat yksityiskohtaisempia ja lisäksi käyttäjä voi jakaa pyörän säätötiedot huoltotiimin tai ystävien kanssa. Näin sovellus helpottaa viestintää ja parantaa Yamaha-kuljettajien suoriutumista.
Pienikokoinen ja kevyt starttimoottori
Vuoden 2018 YZ450F-mallissa on pienikokoinen starttimoottori ja erittäin kevyt litium-ioniakku. Käynnistys toimii napin painalluksella, joten siitä on hyötyä kilpailutilanteissa ja se lisää mukavuutta harrastelijoille. Käynnistin toimii suuritehoisella ja erittäin kevyellä litium-ioniakulla, mikä ei merkittävästi lisää pyörän painoa.
Uusi moottori
Yamaha on uudistanut vuoden 2018 YZ450F-mallin taaksepäin kallistettua sylinterimallia, jossa pakopuoli on suunnattu taaksepäin ja imupuoli eteenpäin.
Täysin uusittu sylinterikansi on kevyt, ja moottori on sijoitettu uuteen runkoon hieman aiempaa pystympään kulmaan, mikä parantaa etuosan painojakaumaa. Moottorissa on uudet nokka-akselit, uusi kampiakseli ja kestävä ”box bridge” -mallinen korkeapainemäntä, jossa on DLC-pinnoitettu (Diamond-like-Carbon) männäntappi. Lisäksi moottori hengittää uuden 44 mm:n Mikuni®-läppärungon kautta. Näiden uusien ominaisuuksien ansiosta kuljettaja voi tuntea täydellisen tasapainon 450 cc:n luokan tehon, erinomaisen hallinnan ja ajotuntuman välillä.
Vaihteistoa ja kytkintä on muokattu, jotta kytkimen välitys on suorempi ja järjestelmä vahvempi. Uudistetun vaihteiston leveämmät rattaat, parannetut kytkinlevyt ja vahvistettu painelevy parantavat kestävyyttä.
YZ450F:n suorituskykyä ja painojakaumaa parantavat uudenlaiset jäähdyttimet, jotka on sijoitettu aiempaa suorempaan kulmaan tuloilmaan nähden. Tämä takaa erinomaisen jäähdytyksen myös vaativimmissakin kilpailuolosuhteissa. Vuoden 2018 mallin uudistettu pakoputki lisää massan keskitystä ja tehon tuottoa. Pakoputken uudistetussa geometriassa pakoputken takaosaa on tuotu eteenpäin ja äänenvaimennin on sijoitettu lähemmäs painopistettä.
Vuoden 2018 YZ450F-mallissa on Yamahan starttiavustin (Launch Control System, LCS) nopeampia ja parempia startteja varten. LCS-järjestelmä parantaa pyörän hallittavuutta ja tehon siirtoa starteissa, joten kuljettajalla on erinomaiset mahdollisuudet napata johtopaikka heti lähdössä.
Vuoden 2018 YZ450F-mallin moottori ja sähköosat
Tärkeimmät tekniset muutokset
Uusi alumiinirunko ja optimoitu ergonomia
YZ450F-mallissa on uusi kompakti bilateral beam -runko, joka lisää motocrosspyörän luontevaa hallittavuutta entisestään. Uudistetut rungon yläpalkit parantavat jäykkyyttä ja rungon takaosan palkit ja uudet moottorin kiinnikkeet lisäävät massan keskitystä. Nämä uudistukset takaavat erinomaisen jäykkyystasapainon. Toisin sanoen uusi runko toimii sekä röykyissä että kaarteissa ja on vakaa ajettava myös pitkillä suorilla.
Vuoden 2018 YZ450F-mallissa on 18 mm kapeampi istuin, jonka takaosa on lähes 20 mm ja keskiosa noin 8 mm matalampi kuin aikaisemmin. Uudessa mallissa on myös kevyemmät ja kompaktimmat muoviosat, jotka helpottavat kuljettajan liikkuvuutta ajaessa.
Aiempaa pienempi 6,2 litran polttoainesäiliö, uudelleen muotoiltu imukotelo sekä uuden mallinen jäähdyttimen suoja muodostavat entistä kapeamman kokonaisuuden. Lisäksi istuinta on sekä kavennettu että madallettu, joten pyörän profiili on aiempaa matalampi ja kuljettajan liikkuvuus on parempi vaihdettaessa painoa etu- ja takaosan välillä.
Luokkansa paras KYB®-jousitus
Kierrejousin varustettu KYB®-etuhaarukka on helposti säädettävissä. Tämä takaa erinomaisen tasapainon hallittavuuden ja töyssyjen vaimennuksen välillä. Mallin AOS-haarukoita pidetään markkinoiden parhaimpina, sillä ne antavat erinomaisen ajotuntuman hitaissa mutkissa ja vakauden nopeilla suorilla. KYB®-takaiskunvaimentimien säätöjä on muokattu uuden rungon kanssa yhteensopivaksi. Iskunvaimentimen jousi on aiempaa kevyempi. Iskunvaimennusominaisuudet säilyvät myös pidemmissä kilpailuissa 30 cc suurennetun säiliön ansiosta.
Uudet grafiikat ja siniset vanteet
Vuoden 2018 YZ450F-mallin täysin uusittuja muoviosia täydentävät uudet grafiikat ja tehdastiimien käytössä olevat siniset vanteet.
Vuoden 2018 YZ450F-mallin runko ja ergonomia
Tärkeimmät tekniset muutokset
Saatavuus ja suositushinta
Vuoden 2018 YZ450F-malli on saatavilla Yamaha-jälleenmyyjiltä elokuussa 2017. Suomessa laitteen suositushinta on 9 690 €.
Muut vuoden 2018 YZ-mallit
Vuoden 2018 YZ250F-mallissa ja YZ-2-tahtimalleissa on uudet grafiikat ja siniset vanteet.
GYTR Off Road -kilpavarusteosat
Yamaha-jälleenmyyjät tarjoavat kilpakuskeille laajan valikoiman alkuperäisiä GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) -osia vuoden 2018 YZ450F-malleihin. Kattavat tiedot ovat saatavilla Yamahan virallisilla verkkosivuilla elokuusta 2017 alkaen.
2017 MX Pro Tour
Yamaha vierailee jälleen eri kilparadoilla ympäri Eurooppaa, jotta asiakkailla on mahdollisuus saada lisätietoja vuoden 2018 YZ-mallistosta sekä koeajaa malleja. Kattavat tiedot julkaistaan Yamahan kansallisilla verkkosivuilla heinäkuussa.