Tätä italialaispyörää valmistettiin käsityönä vain 549 kappaletta vuosina 1971-76.
750-kuutioinen Laverda SFC niitti mainetta kestävyyskisoissa, ja sitä myytiinkin yleensä vain kisakuljettajille tai -talleille. Se oli kuin Timo Jutila: oranssi, voimakas, voittava, kaunis ja kestävä.
Kovin harva Laverda SFC on säilynyt näihin päiviin, varsinkaan alkuperäisessä kunnossa, sillä ne yleensä kaatuivat ja hajosivat kisaradoille. Mutta Esquire-lehti oli löytänyt melkoisen helmen kuviinsa: täysin alkuperäisen Laverda SFC:n vuodelta 1972.
Kyseisen yksilön onni oli, että sitä ei omistanut kisakuski vaan tämän naisystävä. Seisottuaan vuosikymmeniä yksityiskokelamassa Etelä-Ranskassa ja päädyttyään lopulta New Yorkiin, se lähti käyntiin vain muutaman tunnin huoltotöiden jälkeen.
Esquire-lehden artikkelin aihe oli keräily, nimen omaan upeiden esineiden ja laitteiden keräily. Lehdessä pyörän arvoksi arvioitiin 85 000 -125 000 dollaria. Silti sen hankkimista pidettiin sijoituksena, ei tuhlauksena. Se on muistutus ajoista, jolloin keuhkosairaaloiden hisseissä oli kiinteä tuhkakuppi.
Esquire toki tunnetaan enemmän vuosittaisesta Seksikkäin elossa oleva nainen -valinnastaan kuin moottoripyöräarvioistaan, mutta myös Robb Report -lehti on valinnut Laverda SFC:n kymmenen kaikken aikojen tärkeimmän moottoripyörän joukkoon.
Kuten Motorcycle News asian ilmaisi: Jos Ducati oli 1970-luvulla kaksipyöräisten Ferrari, niin Laverda oli Lamborghini, varsinkin, kun molempien juuret olivat maatalouskoneissa.
1980-luvulla Laverda jäi japanilaismerkkien puristuksiin, ja alkuperäinen Laverda-tehdas lopetettiin 1986. Merkkiä on yritetty nostaa jaloilleen sen jälkeen, mutta nyt nimen omistaa Piaggio, eikä Laverdan nimissä ole lainkaan toimintaa.