Vuonna 2019 Moto2-luokan kuutiotilavuus muuttuu Triumphin tullessa moottoritoimittajaksi[/caption]Brittivalmistaja Triumph korvaa MotoGP-sarjan Moto2-luokan moottoritoimittajana Hondan vuodesta 2019 alkaen. Sopimus on kolmivuotinen. Sopimus julkistettiin Italian Mugellossa.
Triumphin kolmisylinterinen 765 kuutioinen rivimoottori korvaa näin nelisylinterisen Honda CBR600RR –rivimoottorin. Honda on ollut Moto2-luokan moottoritoimittajana vuodesta 2010 alkaen, jolloin luokka julkistettiin.
Moto2 moottori kehitetään Triumph Street Triple RS –pyörän moottorista. Triumph on kilpaillut pyörällään muun muassa Britannian Supersport-luokassa, Daytona 200 –kisassa, Mansaaren TT:ssä ja Pohjois-Irlannin North West -200 kisassa viime vuosina.
Sopimus on Triumphille hyvin merkittävä, sillä Moto2-luokassa 34 tiimiä ja heille toimitetaan noin 150 moottoria plus tarpeellinen huoltopaketti. Mitään virallisia moottorilukumääriä ei julkistustilaisuudessa kerrottu.
Moottoreiden tuotekehityksen tekee ExternPro –yhtiö, jolla on sopimus GP-organisaattori Dornan kanssa. Uutta Triuphin moottoria on kehitetty nyt kuutisen kuukautta ja viime viikolla sitä testasi kokenut Moto2-ajaja Julian Simon Aragonin radalla.
Espanjalaislähteiden mukaan Triumphin kehitteillä olevaa Moto2-moottoria käytettäneen ensi kaudella kansainvälisessä FIM CEV Moto2 Euroopan mestaruussarjassa osana tuotekehitysohjelmaa.
Dornan pääjohtaja Carmelo Ezpeleta totesi julkistustilaisuudessa.
-Olemme hyvin innoissamme työskentelemään yhdessä yhden maailman tunnetuimman moottoripyörämerkin kanssa.