Nyt puhutaan koko harrastajakuntaa koskettavasta asiasta, jossa uhataan verotuksen keinoin pienentää moottoripyöräharrastajien kokonaismäärää ja ennen kaikkea rangaista taloudellisesti moottoripyörien rakenteluharrastuksesta.
Käytännössä usean moottoripyörän omistaminen ja niiden rakentelu tulee kuolemaan pois nykylaajuudessaan ja sen tuomat taloudelliset edut suomalaiseen yrityssektoriin ja verokertymään. Useat moottoripyörän rakentamista harrastavat ajavat yhdellä moottoripyörällä ja rakentelevat talleissaan toista, tai useampaa. Veron avulla useamman vuoden projekteista tulee väkisin taloudellisesti kestämättömiä. Merkittävää asiassa on myös se, että suomalainen moottoripyörän rakentaminen on maailmanluokan osaamista tässä käsityölajissa.
Helsingin Sanomien (1.9.2016) mukaan vero olisi todennäköisesti vuotuinen kertavero, eikä ajoneuvoa olisi mahdollista saada väliaikaisesti pois rekisteristä. Tämä tarkoittaisi sitä, ettei veroja voi saada takaisin kuten esimerkiksi harrasteautojen kohdalla.
Valtionvarainministeriöstä kerrottiin MMAF:lle että L-luokan ajoneuvojen kohdalla pienimmät moottorit vapautetaan verosta ja veron määrä tulee nousemaan moottorin tehon mukana. Arvio moottoripyöriin kohdistuvan veron määrästä on keskimäärin n. 100 – 300 euroa. Yksityiskohdat täsmentyvät valmistelun aikana.
Suomessa oli vuonna 2015 rekisterissä noin 258 500 moottoripyörää, joista läheskään kaikilla ajaminen ei ole viikoittaista, saatikka päivittäistä. Verotus tulee aiheuttamaan sen, että moottoripyöristä tullaan luopumaan kalliiden kustannusten kannustamana. Lisäksi usean moottoripyörän omistajat ovat käsittämättömässä tilanteessa harrastuksensa kanssa, varsinkin jos moottoripyörän veroa ei voi välttää ottamalla sen pois rekisteristä.
Harrastajamäärän väheneminen näkyy suoraan alalla toimivien yritysten liiketoiminnassa, joka on viime aikoinakin kärsinyt huomattavasti uusien moottoripyörien rekisteröintien vähentymisestä. Tullin ylläpitämien tilastojen mukaan moottoripyöristä kannetut verot ovat lähes puolittuneet vuodesta 2010 vuoteen 2015 tullessa. Nyt kun jo olemassa olevaa moottoripyöräkantaa ruvetaan verottamaan, niin harrastajamäärän laskiessa entisestään vaikeuksissa tulee olemaan niin uusien kuin käytettyjenkin moottoripyörien kauppiaat, moottoripyörähuollot, varaosaliikkeet, ajovarusteliikeet, pienteollisuus ja monet muut moottoripyöräharrastuksesta elinkeinonsa hankkivat. Kansantaloutta ajatellen vaikutukset voivat olla todella hurjat, ja sitä ei saada paikattua hallituksen tavoittelemalla 50 miljoonan euron verotuotoilla.
Vähimmäisvaatimuksena MMAF:n näkökulmasta on uudessa verotuksessa liikennekäytöstäpoiston onnistuminen ja veron maksaminen ainoastaan moottoripyörän käyttöajalta. Suomen Motoristit Ry:n julkaisemassa ”Moottoripyörien ajoneuvoveron vaikutusarvio” (J. Tervonen) todetaan jo vuonna 2015 että ” Valtiontalouden suunnittelussa vuosiveron tuottojen budjetointi olisi vaikeaa ja epävarmaa. Liikennekäytössä ja siten veron kohteena olevassa moottoripyöräkannassa tapahtuva muutos kausivaihteluineen supistaa uuden veron fiskaalista kertymää huomattavasti. Liikennekäytössä olevan kannan koko alkaisi elää verotuksen ehdoilla uudella tavalla, jota on vaikea ennakoida. Kannustin harkita moottoripyörien liikennekäytössä pitämistä olisi sitä suurempi, mitä korkeampi vero olisi ajoneuvokohtaisesti.”
Nyt lainsäätäjän olisi aika miettiä yhdessä sidosryhmien kanssa verotuksen valmistelua ja minimoida päätöksen negatiiviset vaikutukset kansantalouteen, moottoripyöräilyn ja moottoripyörien rakenteluun ja alan liiketoimintaan liittyen.
Tiedote: Modified Motorcycle Association of Finland