Marquez otti riskin ja kurvaili varikolle vaihtamaan kuivan kelin säädöissä olleeseen pyörään jo 13 kierrosta ennen ruutulippua. Uhkapeli kannatti ja se toi Marquezille tullessaan mojovan potin, eli jo seitsemännen peräkkäisen voiton Saksan GP:stä.
Koko kaarti käynnisti 30 kierroksen kisan sadekelin renkailla. Taistelun puolivälin tuntumassa radalle alkoi kuitenkin muodostua kuiva ajolinja, joka söi sadekelin renkaita rumasti riekaleiksi.
Kertaalleen hiekoille leveäksi ajanut ja yhdeksänneksi pudonnut Marquez näki siinä vaiheessa tilaisuutensa ja ajoi kylmäpäisesti vaihtamaan slicks-renkailla varustettuun pyörään.
– Se oli erittäin vaikea päätös, mutta kun näin tilaisuuden tulleen, niin päätin tarttua siihen, Marquez huokaisi helpotuksesta.
Ducatin Andrea Dovizioso ja Yamahan Valentino Rossi jatkoivat kärjessä vielä viisi kierrosta enemmän sadekelin renkailla. Marquez ajoi siinä vaiheessa parhaimmillaan jo lähes viisi sekuntia kärkiduoa kovempi kierrosaikoja.
Dovizioso ja Rossi kävivät vaihtamassa pyöränsä, kun kisaa oli jäljellä kahdeksan kierrosta. Se oli auttamattomasti liian myöhään. Varsinkin Yamahan varikkoboxin edustalla leviteltiin käsiä jo kierrosta aiemmin, kun he eivät saaneet Rossia siinä vaiheessa sisään.
Marquez piti visusti kiinni ”King of The Ring”-lempinimestään voittamalla kauden yhdeksännen kisan 9,857 sekunnin erolla pitkästä aikaa podiumille palanneeseen Hondan LCR-tiimin Cal Crutchlowiin.
Kisaa pitkään johtanut Dovizioso päätyi kolmanneksi 11,613 sekuntia voittajasta.
Rossi joutui tyytymään kahdeksanteen sijaan. Rossin tallikaveri Jorge Lorenzon surkea viikonloppu päättyi puolestaan sijaan 15.
Tämä merkitsi samalla sitä, että Marquez karautti jo 48 pisteen johtoon, kun kausi on puolivälissä.
Seuraava osakilpailu ajetaan vajaan neljän viikon kuluttua Red Bull Ringin radalla Itävallassa.
Suurin osa tiimeistä Hondan tehdastallia lukuun ottamatta kiertävät Red Bull Ringiä jo tulevana tiistaina ja keskiviikkona testien merkeissä. Yhteistesteissä ovat mukana myös Mika Kallio ja KTM.