Ducati Monster 821

Ei mennyt montakaan kuukautta Monster 1200:n esittelystä, kun jalanjäljissä jo seurasi pikkuveli 821. Bike pääsi viettämään muutaman päivän uutukaisen kanssa Bolognan syheröisillä teillä, Ducatin kotikentällä. 
Päivitykset 796:een nähden ovat moninaiset. Uusi, kansiin pultattu eturunko on edeltäjäänsä kevyempi ja jäykempi. Akseliväli on kasvanut 1 450 millimetristä 1 480 milliin, mutta painojakauma on ennallaan (47,5/52,3 prosenttia edessä/takana). Alumiiniswingi on vaihtunut kaksipuoleiseksi ja vaikka tankin tilavuus on kasvanut neljän litran verran (17,5 litraan), on painopiste laskenut. 
Säädettävä satula on alimmassa säädössään (785 mm) korkeudeltaan 696- ja 796-mallien välillä (770/800 mm). Korkeimmassa säädössään satulan korkeus on 810 millimetriä. Satula on lisäksi entistä paksumpi, mikä yhdessä taaemmas ja ylemmäs siirretyn ohjaustangon jälkeen luo rennomman ja entistä mukavamman ajoasennon, joka samalla on sporttisempi kuin monissa muissa saman luokan pyörissä. Lisävarustesatulalla istuinkorkeuden saa laskettua niinkin matalalle kuin 745 millimetriin. 

Moottori pitää mukavaa murinaa käynnistyessään ja äänet ovat ”sopivan” kovat. Toisen sukupolven Hyperstradasta ja Hypermotardista lainattu 11 asteen Testastretta tuottaa Monster-versiona 89 newtonmetriä 7 750 kierroksessa ja 112 hevosvoimaa 9 250 kierroksessa, joka on 25 heppaa enemmän kuin 796:ssä.
Moottori sopii pyörään erinomaisesti ja tehokäyrä on tasainen. Koeajossa ajettiin enimmäkseen maantiellä, eikä tehosta kertaakaan ollut puutetta. Moottorin käynti on alakierroksilla varsin kovaa, mikä tuottaa jonkin verran värinöitä etenkin ohjaustankoon.
Monster 1200:n tapaan tarjolla on kolme ajoasetusta: Sport, Touring ja Urban, joista viimeinen laskee tehon 75 hevosvoimaan. Touringissa tehot ovat täydet, mutta kaasuvaste on kiltimpi kuin Sportissa. Tavallisessa ajossa Touring tuntui parhaalta vaihtoehdolta.
Ajoasetukset vaikuttavat moottorinohjauksen lisäksi myös kahdeksanportaiseen luistonestoon sekä kolmiportaiseen ABS:ään. Toki niitä voi halutessaan myös säätää erikseen – jopa ajon aikana, kunhan kaasu on suljettu eikä jarrua paineta. 
Siinä missä Panigale 899 ei saanut periä 1199:n monoswingiä tai TFT-mittaristoa, ei myöskään Monster 1200:n kristallinkirkas näyttö ole siirtynyt 821-malliin. Mittaristo on kuitenkin selkeä, joskin vaihdenäyttö puuttuu. Sitä voinee pitää kauneusvirheenä, mutta herää silti kysymys, miksi näin.  

Märkäkytkin on helppokäyttöinen ja vaijeri tuo mukavasti tuntumaa. Plussaa tulee luistokytkimestä, joka luo sekä turvallisen että mukavan ajoelämyksen. Myös kuusipykäläinen vaihteisto on helppokäyttöinen ja välitykset sopivat täydellisesti reippaaseen ajoon pikkuteillä. Vapaata voi tosin olla hankala saada silmään. 
Huikeat vuoristoreitit olivat täynnä tiukkoja mutkia, mikä tarjosi täydellisen mahdollisuuden testata jarruja. Edessä on kaksi 320 millimetrin levyä ja Brembon radiaalisatulat, takana yksi 245 millimetrin levy ja kaksimäntäinen satula. Helposti annosteltavaa jarrutehoa oli riittävästi kaikkiin tarpeisiin niin kaupungissa kuin moottoritielläkin. ABS hoiti hommansa hienosti.
Edessä on KYB:n 43 millimetrin USD-haarukka. Se on melko pehmeä, mutta hoitaa onneksi tehtävänsä hyvin, vaikka ei säädettävä olekaan.  Sachsin takavaimennin on puolestaan täysin säädettävä, mikä auttaa painavaa tai kyytiläisistä pitävää kuljettajaa saamaan pyörän tasapainoon. 
Alusta tuntui erittäin tasapainoiselta, eikä pitkän ajomatkan jälkeen ollut väsynyt vaan pikemminkin innostunut olo – tuulensuojan puutteesta huolimatta. Kaventunut etuvalo ei juurikaan johda viimaa pois ylävartalosta. Värinöiden lisäksi ainoa huomautettava asia oli niukka tila jaloille, mistä myös Monster 1200 on saanut kritiikkiä.
Monster 821 on voimakas nakupyörä, joka kunniakkaalla tavalla jatkaa aiemman Monsterin perintöä. Sen käyttöalue on laaja; se toimii sekä hupiajelussa että päivittäisillä työmatkoilla. Pitkille matkoille kannattaa investoida lisävarustetuulilasiin sekä johonkin Ducatin monesta matkatavararatkaisuista. Tarjolla on tietenkin myös kisahenkisiä varusteita, kuten rutkasti hiilikuitua ja kokoputkisto. 
Ducati on halunnut rakentaa pyörän, jota voi käyttää lähes kaikkeen, ja siinä on onnistuttu hyvin. Monster-perhe on 821:n myötä saanut uuden, erittäin mukavan 
jäsenen.

Teksti: Stig-Roar Martinsen Kuvat: Ducati

Uusin numero