Hondan tehdastallin kuljettajilla Marc Marquezilla ja Dani Pedrosalla on plakkarissaan huima saldo ja voittoputki Saksan GP:stä. Pedrosa paineli Sachsenringillä ykköseksi kausilla 2010, 2011 sekä 2012, ja siitä eteenpäin homma on ollut Marquezin heiniä.
Marquez on poistunut Saksasta viimeiset kuusi kertaa aina voittajana, kun mukaan ynnätään edelleen ykkössijat Moto2- ja silloisesta 125-kuutioisten luokasta.
Marquez avasi Saksan voittoputkensa kaudella 2010, jolloin hän saavutti piikkiluokan maailmanmestaruuden suomalaistalli Ajo Motorsportin riveissä kilpaillessaan.
”Kuin dirt track!”
– Sachsenring on ollut minulle yleensä erittäin hyvä rata ja pidän siitä todella paljon. Kenties siksi, että siellä on niin paljon vasemmalle taittavia mutkia, tuumii sarjaa 24 pisteen erolla Yamahan Jorge Lorenzoon johtava Marquez.
Ainoastaan 3,67 kilometrin mittainen Sachsenring on sarjan lyhin rata. Sen merkittävin ominaispiirre löytyy kuitenkin Marquezin mainitsemista kaarteista. Yhteensä 13 mutkasta peräti kymmenen taittaa vasemmalle.
– Se on vähän kuin dirt track!, innostuu Marquez.
– Toisaalta myös keli on näytellyt Saksassa merkittävää roolia, joten katsotaan nyt, mitä ensi viikonvaihde tuo tullessaan. Olen ottanut opikseni aiemmasta ja keskityn nyt tiukasti vain kisaan kerrallaan pyrkimällä poimimaan siitä kaiken mahdollisen irti tilanteen edellyttämällä tavalla, Marquez karistaa pakkovoittojen paineita kypärästään.
Marquez puski viime kaudella kisasta toiseen vain voitosta ja tuo pakkomielle kostautui silloin useina kaatumisena ja maksoi kolmannen peräkkäisen mestaruuden.
Tällä kaudella Marquez ei ole enää typeriin virheisiin sortunut, vaikka yhä turhan aggressiivisesti käyttäytyvä pyörä ei ole vieläkään hänen mieleisensä.
Niin, Marquez jatkaa kilvanajoa edelleen kauden 2014 rungolla, mitä voidaan pitää lajin huipputeknologiaa edustavassa kuninkuusluokassa varsin erikoisena ratkaisuna.