Touringmoottoripyöristä puhuttaessa ajatukset lipuvat yleensä ensimmäisenä suuriin ja painaviin malleihin, joissa mukavuus menee hauskuuden ja ketteryyden edelle. BMW F 800 GT:n kohdalla tilanne on täysin päinvastainen. Pyörä tuntuu yhtä ketterältä kuin parhaat keskikokoiset pyörät ja sitä pystyy jopa työntämään sorakentällä ilman pelkoa sydänkohtauksesta.
BMW:n uusi sporttitourer jatkaa puolikatteilla varustetun F 800 ST:n jalanjäljissä. Pohjana on sama malli, mutta Gran Turismo -mallin tärkeimmät erot ovat viisi lisäheppaa, kokokatteet, viimeisintä mallia oleva ABS, kevyemmät vanteet ja touringiin sopivampi ajoasento.
Uuden mallin voi kuristaa 35-kilowattiseksi, jolloin sitä saa ajaa myös A2-kuljettaja.
perustana on yhä alumiinirunko, jota täydentää alumiininen takahaarukka. Kantavuus on kasvanut 11 kilolla 207 kiloon. Joustomatka on lyhentynyt 15 millimetrin verran ja istuinkorkeus on 800 millimetriä aikaisemman 840 millin sijaan. Ajoasentoa on muutettu myös siten, että ohjaustankoa on nostettu 20 millimetrin verran ja jalkatappeja puolestaan siirretty 10 millimetriä alemmas ja eteen.
Ajoasento on ryhdikäs ja kaupunkiajoon sopiva. Moottoritiellä sporttista ajoasentoa kaipaa vasta kiivaissa, sallittujen rajojen ylittäneissä nopeuksissa. Autobahn-nopeuksissa saa varautua siihen, että joutuu taipumaan kaksinkerroin. Tankin koverrukset suojaavat jalkoja tuulelta ja kapea keskiosa tekee pyörästä helpon käsitellä. Tuulensuoja on riittävä ja ainoa miinus tulee säädön puutteesta.
Kuljettajan paikka on BMW:lle tuttuun tapaan erittäin onnistunut, sillä se on selkeä ja hallintalaitteita on helppo käyttää. Lisävarusteena saatava ajotietokone (233,60 euroa) tarjoaa kaikki olennaiset tiedot yksinkertaisessa muodossa.
testipyörässä on valmistajan hieman yksinkertaisemmasta päästä oleva ESA-järjestelmä (lisävaruste, 482,85 euroa), jonka ainoa säätömahdollisuus on perän paluuvaimennus (Komfort, Normal ja Sport). Erot aiempaan nähden ovat selkeät, mutta esijännitystä säädetään yhä manuaalisesti. Useimmissa olosuhteissa parhaiten toimii Komfort-asento, sillä jousitus on Normal- ja Sport-asennoissa selvästi kovempi, mutta ne toimivat paremmin reippaassa ajossa. Alusta on vakaa, mainio haarukka toimii hienosti ja pyörä tuntuu turvalliselta sekä huippunopeuksiin kivutessa että jarrutettaessa. Alusta houkuttelee nopeaan ajoon mutkateillä. On selvää, ettei kyse ole mistään 300-kiloisesta möhköstä. F 800 GT on yksi kaikkien aikojen hauskimmista touringmalleista.
Tasaisessa rivikakkosessa on riittävästi voimaa, mutta korkeilla kierroksilla ilmenee valitettavasti värinöitä. Moottoritiellä yli 120 kilometrin tuntinopeuksissa ajaminen muuttuu raskaaksi. Koeajon aikana pyörän kulutus oli 5,5 l / 100 km.
ABS on vakiona ja jarrut ovat tuttuun tapaan todella tehokkaat. Pyörä kerää plussaa myös lisävarusteena saatavasta luistonestosta (ASC, 482,85 euroa). ASC:n ja ESA:n välillä voi olla vaikea valita, mutta luistonestoa voi suositella fiksumpana vaihtoehtona.
BMW:n päivitetty pienempi tourer on suuriin seikkailuihin sopiva ketterä pyörä, joka hoitaa tehtävänsä mallikkaasti!
Teksti: Oscar Algott Kuvat: Tobias Petersson