Honda esitteli syksyllä uuden pikkuenduron, CRF 250 L:n, jonka lupaillaan olevan todellinen jokapaikanhöylä, joka suoriutuu leikiten vaihtelevasta tiestöstä, eikä hätkähdä, vaikka tie loppuisikin. Asia on laitettava testiin. Pienen pyörän ulkoasu on tuttu Hondan kisaisemmasta enduromallistosta. Pikavilkaisulla ainoastaan mataluus paljastaa, että kyseessä on katupyörä. Tarkemmin katsoessa eroja alkaa toki löytyä. Kaikki pyörän komponentit ovat kisapyörää yksinkertaisempia, mikä luonnollisesti näkyy sekä käyttäjäystävällisyytenä että edullisena hintana. Vanteet ovat 21- ja 18-tuumaiset, joten halutessaan alle saa takuulla riittävän karkeaa nappulaa.
Pyörän päälle hypätessä huomio kiinnittyy heti erinomaiseen ergonomiaan. Ajoasento istuen on erinomainen, mutta seisten ajaessa toivoisi aavistuksen korkeampaa ohjaustankoa. Satula on huomattavasti mukavampi kuin sen ulkonäkö antaa olettaa ja jalat yltävät hyvin maahan. Kytkimet ovat isot ja selkeät ja digitaalimittaristosta saa kaiken tarvittavan informaation.
Lyhytiskuinen 249-kuutoinen, yksisylinterinen ja nestejäähdytteinen moottori on tuttu muistakin pikku-Hondista ja sitä on CRF 250 L:ää varten muokattu tarjoamaan helposti hallittavaa suorituskykyä niin tiellä kuin sen ulkopuolellakin. Aivan alakierroksilla kone tuntuu hieman ponnettomalta, mutta keskialueella alkaa tapahtua. Ripeään liikkumiseen tarvitaan kunnolla kierroksia, mutta pyörä etenee reippaammin kuin 23 hevosvoiman teholukema antaisi olettaa, ja liikennevaloista pääsee sen kummemmin yrittämättä irtoamaan huomattavasti muuta liikennettä nopeammin.
Moottorin perässä on 6-vaihteinen vaihdelaatikko, jonka toiminta on muutamaa välivapaata lukuun ottamatta selkeää. Helppokäyttöinen kytkin on tunnokas. Pyörä on polttoainetaloudellisuutta silmälläpitäen välitetty todella pitkäksi, peruspyörittelyssä tarvitaan vain neljää alinta vaihdetta. Tankki on pieni, mutta nuukan moottorin ansiosta toimintasäde on järkevällä tasolla.
Teräsputkirungon geometriaa suunniteltaessa Hondalla on pyritty löytämään tasapaino ketteryyden ja vakauden välillä. Insinöörit ovat selvästi palkkansa ansainneet, sillä pyörä on täysin vakaa nopeuden noustessa moottoritienopeuksiin ollen kuitenkin äärimmäisen ketterä ja herkkä.
Jousitus on Showan käsialaa, edessä majailee 43mm USD-haarukka ja takana Pro-Linkiin yhdistetty monovaimennin. Suhteellisen yksinkertaiset komponentit hätkähdyttävät hyvällä toiminnallaan. Routavaurioita tai kaupungin mukulakiviä ei oikeastaan edes huomaa ja huonokuntoiset metsätiet tuntuvat lähinnä sunnuntaiajelulta. Tilanne ei muutu edes polulle siirryttäessä, vaan alusta ottaa nöyrästi vastaan kaiken, mitä sen eteen sattuu. Itse asiassa, mitä pienempää polkua renkaiden alla sattuu olemaan, sitä leveämpi on hymy kypärän sisällä. Nopeammilla baanoilla pyörän muut ominaisuudet riittäisivät paljon kovempaankin menoon, mutta matala teho asettaa rajansa siihen, missä vauhdeissa kaasulla vielä kykenee ajolinjaa korjaamaan.
Pyörän painopiste on melko matalalla, joten korkeahko 144 kilon märkäpaino ei todellakaan tunnu edes paikallaan saati ajaessa, vaan pyörää on kevyt ja helppo käsitellä kaikissa tilanteissa. 1-mäntäisen takajarrun toiminnasta ei ole pahaa sanottavaa, mutta 2-mäntäinen etujarru voisi olla tehokkaampikin. Tuntuma on kuitenkin hyvä.
Honda CRF 250 L tarjoaa erittäin monipuolista hupia edulliseen hintaan. Ketterä pyörä on urbaanissa ympäristössä kuin kotonaan. Vaikka sillä kykenee myös moottoritienopeuksiin, viihtyy se paremmin pienillä väylillä. Sillä on myös helppoa ja turvallista ottaa ensiaskelet offroad-ajamisen maailmaan. Hankintahinta on edullinen, samoin kuin polttoaine- ja ylläpitokustannukset. Jos hakusessa on edullinen on/off –henkinen hupailuväline, on CRF 250 L erittäin varteenotettava vaihtoehto. Siinä ei ole mitään ylimääräistä, mutta kaikki tarpeellinen löytyy. Jälleen kerran kokonaisuus on suurempi kuin osiensa summa.
Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Valtteri Nygren