Turvallisuuskomission kokouksessa Montmelon rataa muutettiin F1-profiiliin, eli kohtalokas kaarre 12 kierrettiin shikaanilla lauantain ensimmäisistä vapaista harjoituksista lähtien. Muutoksia tehtiin edelleen myös kaarteisiin 9 ja 10.
Rossi ja hänen Yamaha-tallikaverinsa, niin ikään kokouksesta sivuun jäänyt Jorge Lorenzo kuittaavat kaarteen 12 muutoksen, mutta eivät sitä, että samalla kajottiin myös kahteen muuhun mutkaan.
– Miksi? En näe niitä turvallisuusriskeinä. Vastaavia paikkoja löytyy parilta muultakin radalta. Nähtävästi nämä muutokset on tehty siksi, että ne suosivat Hondaa ja erityisesti häntä (Marc Marquez), Rossi sivaltaa arkkivihollisensa suuntaan.
Marquez on viitannut Rossin puheille kintaalla saaden tukea mm. Andrea Doviziosolta, Aleix Espargarolta ja KTM:n kisakuljettajina ensi kaudesta lähtien ajavilta Bradley Smithiltä sekä Pol Espargarolta.
Nämä eivät viittaa niinkään Rossin heittämään lausuntoon Marquezin osalta, vaan siihen, että tämä ei saapunut tärkeään kokoukseen.
– Rossi ei ole täyttänyt tältä osin velvollisuuttaan. Hän ei ole tehnyt sitä viime lokakuussa ajetun Malesian GP:n jälkeen, jyrähti lausunnoissaan yleensä maltillinen Smith.
Jossittelu on turhaa
Ilmapiiri on varsin surullinen ja myös hämmentynyt tänään ajettavassa Katalonian GP:ssä.
Sarjaa hallinnoivan Dornan turvallisuuskomission pomo Franco Uncini antoi ymmärtää lauantain tiedotustilaisuudessa, että kuljettajat eivät olleet aiemmin halunneet muutoksia kaarteeseen 12.
Rossin mukaan tämä ei ole täysin totta.
– Kyseisestä kaarteesta on puhuttu jo kuusi vuotta ja erityisesti sen jälkeen, kun Niccolo (Antonelli) kaatui siinä kaksi kautta sitten. Toisaalta ymmärrän, että kaarteen luonteen muuttaminen on kallista ja työlästä, sillä turva-alueen lisääminen vaatisi myös katsomoiden siirtämistä. Turvallisuuden eteen tehdään koko ajan paljon ja hyvää työtä. Turva-alueita on kuitenkin mahdotonta ylimitoittaa, tai sitten meidän pitäisi viedä kisat aavikoille.
Salomin onnettomuuden syy on yhä mysteeri ja saattaa sellaiseksi jäädäkin.
– Salom ajoi poikkeuksellisella linjalla, pyörä ei kääntynyt ja hän meni suoraan kohti suoja-aitaa. Jos tuossa kaarteessa kaadutaan, niin se tapahtuu yleensä useampia kymmeniä metrejä myöhemmin. Ehkä kyse oli ohjauksesta, jarruista tai moottorista. Itse ainakin oletan, että se johtui pyörän teknisestä viasta. Olen myös sitä mieltä, että kyseinen kaarre olisi parempi, jos sen turva-alueella olisi hiekkaa asfaltin sijaan. Mutta tämä on kaikki pelkkää turhaa jossittelua.
Siinä Rossi on täysin oikeassa.