Prätkällä töihin –päivä tarjoaa tilaisuuden näyttää, kuinka kätevä kulkupeli moottoripyörä on työmatkoilla sekä innostaa kaksipyöräisistä haaveilevia tekemään unelmistaan totta.
Tapahtuma polkaistaan käyntiin Helsinkgin Kaivopuistossa Cafe Caruselilla klo 8.00-10.00, jonne tapahtuman järjestäjä, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Moottoripyöräjaosto, kutsuu kaikki työkiireiltään ehtivät motoristit aamukahville.
Tapahtuman kummi on tänä vuonna laulaja Robin Packalen. Elokuussa 18 vuotta täyttävällä Robinilla on sekä mopoauto että kevytmoottoripyörä.
– Aion korottaa korttini moottoripyöräkortiksi heti kun ehdin. Tuntuu vain hullulta mennä uudelleen samoille tunneille, joilla on jo ollut. Kortin korottamisen pitäisi olla helpompaa, hän sanoo.
Moottoripyörä on Robinille sekä harrastusväline että kulkupeli.
– Nauhoitamme albumit yleensä kesällä, ja menen aina studiolle prätkällä samoin kuin salille. Ajelen myös huvikseni kavereiden kanssa. Mopoautolla ei tule oikein huvikseen ajeltua, Robin nauraa.
Prätkällä töihin -päivä on Robinin mielestä loistava idea. Hän toivottaa hyvää ajokesää ja turvallisuutta.
– Täytyy muistaa, että kohtaamisissa auton kanssa prätkä jää toiseksi.
Moottoripyörien myyjät ja maahantuojat haluavat muistuttaa viranomaisia nuorten harrastuksen tielle kasatusta sääntelystä. Motoristiksi haluava joutuu uusimaan korttinsa neljä kertaa viiden vuoden aikana (15-vuotiaana mopokortti tai mopoautokortti (molemmat suoritettava erikseen), 16-vuotiaana enintään 125-kuutioisten pyörien ajamiseen oikeuttava A1-kortti, 18-vuotiaana enintään 35 kW:n pyörien ajamiseen oikeuttava A2-kortti ja 20-vuotiaana A-kortti).
– Koska jokainen korttiluokan korotus pitää anoa erikseen, on epätodennäköistä, että näin tehtäisiin. EU-direktiivi mahdollistaa A1-vaatimusten mukaisten ajoneuvojen ajamisen B-kortilla. Sääntelyä voisi tältä osin vähentää Suomessakin. Sääntely haittaa tämän harrastuksen ja kätevän liikkumismuodon pariin tulemista. Kaksipyöräkortin suorittaneet ottavat kokemusten mukaan myös muut liikenteessä olevat paremmin huomioon, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Esa Ruohonen sanoo.
Jaoston mielestä teoria- ja ajo-opetuksen pakollisuus pitäisi poistaa korotettaessa korttiluokkaa A2:sta A:han.
– Moottoripyöräharrastus on voimissaan ja rekisterissä on pyöriä, mutta moottoripyöriin kohdistuva verorasitus on Suomessa kansainvälisessä vertailussa poikkeuksellisen kova. Sähköpyöristäkin peritään autovero. Korkea kynnys uuden hankkimiseen hidastaa kannan uudistumista ja turvallisempien ja vähäpäästöisempien pyörien yleistymistä, Ruohonen lisää.
Teksti: Tiedote