Endurancen MM-sarjan kauden 2016 neljän kisaviikonvaihteen alustava kalenteri on jo vahvistettu kansainvälisen moottoriliiton FIM:n taholta.
Tällä kertaa se kuitenkin merkitsee tavallaan vain ensimmäistä osaa koko kattauksesta. Tiimit ja kuljettajat eivät enää vetäydykään talvitauolle, sillä kausi 2017 starttaa sarjauudistuksen myötä poikkeuksellisesti jo 19. syyskuuta 2016 Paul Ricardin radalla Ranskassa.
– Sen jälkeen on tarkoitus ajaa 2-3 kisaa talvella, kun MotoGP:n ja Superbiken MM-sarjat ovat tauolla. Tapetilla tältä osin ovat ainakin Qatar, Thaimaa ja Kiina. Kausi 2017 päättyy Suzukaan, jonka jälkeen uudistuvassa sarjassa päästään siirtymävaiheen jälkeen normaalirytmiin, kertoo Paavilainen.
Moni asia – mm. tiimien matkakorvaukset – on vielä avoin tai ainakin säätöä vailla, mutta selviö on, että isot uudistukset toteutuvat ja tulevat jäädäkseen.
Tänä vuonna promoottoriksi kiirehtinyt Eurosport tarjoilee sarjalle ison julkisuuden, jonka se haluaa tietenkin maksimoida. Valmistajilla ja tiimeillä ei ole tässä kuviossa sijaa sooloiluun, vaikka kaikki ratkaisut eivät miellyttäisikään.
– Onhan tämä tosi hyvä uudistus, jos ja kun se toteutuu. Tavoitteena on nostaa sarjan arvoa ja ammattimaisuutta entisestään. Toisaalta uudistus tulee olemaan tietenkin haastava erityisesti privaattitiimeille, sillä raha on tunnetusti tiukassa, mutta budjettien on kasvettava tuntuvasti noin monen pitkän kisan myötä. Tähän mennessähän syksy on yleensä huilattu, heittää Paavilainen.
Paavilaisen ura jatkuu
tutussa saksalaistiimissä
Paavilainen on kilpaillut ja kilpailee jatkossakin saksalaisessa Motobox Kremer-tiimissä.
– Tilanne on vielä auki, mutta neuvotteluja käydään koko ajan Saksassa maahantuojien kanssa uuden kaluston osalta, vahvistaa Paavilainen.
Suzuki saattaa olla jatkossakin tuttu kumppani, mutta muitakin vaihtoehtoja on olemassa.
– Elämme moneltakin osin mielenkiintoisia aikoja, tuumii Paavilainen.
Mielenkiintoisia uudistuksia on vireillä myös sääntörintamalla. Sarjasta hiotaan aiempaa yhtenäisempää tässäkin mielessä.
– Ainakin sellainen uudistus on ollut puheena, että kauden päättävään Suzukaan osallistuminen edellyttäisi ainakin yhtä MM-osakilpailua tätä ennen. Se saattaisi rajoittaa sitä, että kotiyleisönsä edessä Suzukassa ei ajaisi enää jatkossa ja huippukalustolla ainakaan aivan yhtä paljon radan ulkoa tuntevia japanilaiskuljettajia, Paavilainen vinkkaa.
FIM ja Eurosport
ovat innoissaan
FIM:n puheenjohtaja Vito Ippolito silmäilee hänkin mielenkiinnolla kohti tulevaa.
– FIM on tyytyväinen ensimmäisen vuoden yhteistyöhön Eurosport Eventsin kanssa. FIM:n ratakomissio työskentelee tiiviisti sidosryhmien kanssa toteuttaakseen tämän perinteisen sarjan välttämätöntä kehitystä niin urheilullisessa kuin teknisessäkin mielessä. Haluan kiittää Eurosportia sen sitoutumisesta, intohimosta ja halusta tarjoa faneille laatua ympäri maailman.
Eurosport Eventsin Francois Ribeiro näkee Endurancen MM-sarjan tulevaisuuden valovoimaisena ja täynnä mahdollisuuksia.
– Endurancen MM-sarja tarjoaa täydellisen näyteikkunan osoittaa pyörien luotettavuutta, valmistajille estradin esitellä upeita mallejaan, fantastisen spektaakkelin faneille ja TV:lle tuotteen kertoa hienoja tarinoita kuljettajista ja pyöristä.
* Endurancen MM-sarjan kauden 2016 alustava kilpailukalenteri:
08.-10.4. 24 Heures Motos Le Mans, Ranska
24.-25.6. 12 Hours of Portimao, Portugali
29.-31.7. Suzuka 8 Hours, Japani
26.-27.8. 8 Hours of Oschersleben, Saksa (kisapäivä lauantai)
Endurancen hallitsevana maailmanmestarina ensi kauteen lähtee Suzuki Endurance Racing Team (SERT).
https://www.youtube.com/watch?v=RJBueLBPXhw