Kuninkuusluokassa runtattiin päättyneellä kaudella urakalla rata- ja aika-ajoennätyksiä romukoppaan. Jatkossa tilanne rauhoittuu.
Hallitseva maailmanmestari Jorge Lorenzo vinkkaa, että ainakin kauden 2016 alkupuolella kierrosajat ovat jopa puoli sekuntia aiempaa hitaampia.
Lorenzo ja erityisesti hänen Yamaha-tallikaverinsa Valentino Rossi kokivat marraskuussa Valencian Ricardo Tormo-radalla ajetuista testeissä, että uusi elektroniikka merkitsee 2-3 kolmen vuoden takapakkia tehtaan omaan vastaavaan verrattuna.
– Se on selviö, että elektroniikka ei ole tässä vaiheessa vielä läheskään niin kehittynyttä, mihin olemme tottuneet, vahvistaa Lorenzo.
– Totta puhuakseni pelästyin, kun kokeilin uutta elektroniikkaa ensimmäistä kertaa Valenciassa. Pyörä oli tuossa vaiheessa arviolta 50-prosenttisella tasolla viime kauteen verrattuna. Ylsimme lopulta 70 prosenttiin, Lorenzo kuvailee kokemuksiaan Motosprintissa.
Michelinin renkaiden kanssa on niin ikään vielä paljon tekemätöntä työtä edessä. Takarengas on jo todettu hyväksi ja pitäväksi, mutta eturenkaan kanssa on ollut suuria ongelmia.
Hondan Marc Marquez etsi tältä osin viimeksi Jerezin radalla äärirajoja, jotka tulivat edelleen yllättävänkin nopeasti vastaan Bridgestoneen nähden.
– Testikauteni päättyi kahteen kaatumiseen, joista toinen oli melkoinen. Michelinin rengas voi olla vielä aika arvaamaton, Marquez pyörittelee.