Markkinoilla on pitkään ollut tarjolla niin sanottuja älylatureita ajoneuvojen akuille. Nämä laturit on suunniteltu alun perin niin, että laturin voi jättää vaikka koko talveksi kiinni moottoripyörään. Laturi lataa akkua tarvittaessa ja hoitaa akkua mikäli se pääsee tyhjenemään liikaa. Monia älylatureita on mainostettu viime vuosina sopiviksi ”kaikkiin akkuihin” tai ”mihin vain ajoneuvon akkuihin”. Hiljattain markkinoille tulleet litiumakut (LiFePO4) aiheuttavat kuitenkin poikkeuksen, josta markkinoilla ei ole vielä riittävästi tietoa.
Litium-akku tarjoaa lyijyakkua paremman starttivirran ja painaa vain murto-osan perinteisen akun painosta. Akut ovat olleet erittäin suosittuja juuri näistä syistä, mutta niihin liittyy tiettyjä erikoispiirteitä, jotka liittyvät akun lataamiseen.
– Esimerkiksi Shorain litiumakakuille emme suosittele käytettäväksi tyypillisiä lyijyakuille tarkoitettuja älylatureita ollenkaan. Akulle voi käyttää joko Shorain omaa Battery Management System –laturia tai muita erityisesti litiumakuille tarkoitettuja älylatureita, kuten Optimate Lithium. Nämä soveltuvat hyvin kaikkien LiFePO4 akkujen lataamiseen ja ylläpitoon. Lataukseen voi myös käyttää perinteistä (korkeintaan 2 ampeerin virralla lataavaa) lyijyakulle tarkoitettua laturia, mutta ainoastaan kun akun jännite ei ole laskenut alle 12,86V. Tällöinkään laturissa ei saa olla lyijyakun herättelyyn ja elvytykseen käytettävää desulfatointi- tai elvytystoimintoa. On huomioitava, että laturissa täytyy olla myös automaattinen poiskytkentä akun täyttyessä tai sitten latausta on seurattava ja laturi irrotettava heti kun jännite nousee 14,4 volttiin, kertoo Shorain akuista Stormin valikoimassa vastaava tuotepäällikkö Jouni Vedenoja.
Litium-akku ei itsepurkaudu eikä sulfatoidu säilytyksen aikana, joten jos se on irrotettu pyörästä, ei sitä tarvitse edes ladata. Tyhjentyneen LFX-akun lataaminen perinteisellä laturilla, joka ei sisällä kennojen tasapainotustoimintoa, voi aiheuttaa kuitenkin vaurioita kun akun jännite nostetaan liian nopeasti.
– Näin voi käydä myös, jos ajoneuvo käynnistetään apukaapeleilla ja laturi nostaa heti latausjännitteen normaalitasolle. Syväpurettu litium-akku pitäisi aina ladata litium-akuille tarkoitetulla balansoivalla laturilla jolloin jännite nostetaan ensin hitaasti 12,86V ja sen jälkeen vasta täydellä teholla täyteen asti, Vedenoja lisää. Väärästä laturista johtuneita takuuselvityksiä on tullut vuoden aikana muutamia.
– Ihanteellinen varastointijännite Shorai LFX akulle on 13,3V. Useimmat lyijyakuille tarkoitetut älylaturit jotka on tarkoitus jättää akkuun kiinni, eivät ylläpidä riittävän korkeaa latausta ja saattavat heikentää akkua ajan kanssa. Lisäksi jotkut lyijyakkujen älylaturit antavat akulle korkeita jännitepulsseja elvytysmoodissa ja se vahingoittaa litium-akkuja. Jos sinulla ei ole Shorain laturia tai vastaavaa, etkä pääse käyttämään pyörää satunnaisesti käynnissä, suosittelemme lataamaan akun täyteen (n14.4V) ja sen jälkeen irrottamaan maajohdon säilytyksen ajaksi, Vedenoja kertaa.