Uusi ktm 690 Duke koeajettiin yhdessä suomalaisten suosikkilomakohteista, Kanariansaarilla.
Uutuus sai kovan käsittelyn kiermurtelevilla vuoristoteillä. Tavalliset katurenkaat jopa karhentuivat aivan kuin oltaisiin ajettu radalla, vaikka koko reitti oli maantietä!
KTM:n esitellessä ensimmäisen Duke-sukupolven vuonna 1994, moni nosteli kysyvästi kulmakarvojaan. Miksi ktm on tuonut markkinoille Duken kaltaisen älyttömän mallin, kun sen olisi pitänyt pysytellä offroadluokassa? Puolestapuhujat kuitenkin rakastivat sitä koko sydämestään, eikä muuta tarvittukaan.
Tänä vuonna ktm esittelee Duken neljännen version, joka on jokaisen sukupolvenvaihdoksen myötä siirtynyt enemmän ja enemmän motardista streetfighterin suuntaan. Myös tämä uudistus tekee Dukesta entistä mukavamman.
Heti koeajon aluksi käy selväksi, että pyörä on tyypillinen ktm ja se tuntuu heti kotoisalta. Geometria on luonteva, sillä jalkatapit, ohjaustanko ja satula ovat keskenään hyvin suhteutetut.
Vuoristoreittien varrella poliisi suhtautuu nopeusrajoituksiin lähinnä olankohautuksella. Siellä saakin todeta, että pyörällä on yhä varsin helppoa aiheuttaa pahennusta, vaikka se onkin entistä sivistyneempi. ktm luonnehtii uutta Dukea »hauskaksi maantiepyöräksi«, jättäen 690 smc r:n yksin viemään motard-perinnettä eteenpäin.
Duken jousitusta on pehmennetty, mutta 50/50-painonjakauman ansiosta pyörä ei silti tunnu epätäsmälliseltä. Etu- ja takaosan jousitusliikkeet ovat tasapainossa, mikä antaa tukevan luonteen, ilman ikäviä yllätyksiä tiukoissa tai nopeissa mutkissa. Kahdeksankiloinen, jäykkä teräspalkkirunko helpottaa linjalla pysymistä kiemurtelevilla vuoristoteillä. Duke saa plussaa myös siitä, että paino ei ole noussut, vaikka siihen on lisätty 1,3 kilon painoinen abs-järjestelmä.
Brembon jarrut joutuvat työskentelemään rankasti koeajon aikana. Ne ovat tuntumaltaan täsmälliset ja jarrutusmatka on joka kerralla juuri suunnitellun pituinen. Kevyttä etujarrua käyttää vaivatta yhdellä sormella. abs-jarrut ovat hyvät ja nopeatoimiset. Lyhyet, mutta pehmeät jarrupulssit mahdollistavat linjamuutokset kriittisessäkin tilanteessa.
Iltapäivän nopea ja mutkikas osuus vastaa reipasta rata-ajoa. Sen jälkeen jarrut alkavat väsyä ja jarrupalat lasittua, joka heikentää jarruominaisuuksia tuntuvasti.
Moottori on saanut kunnollisen käsittelyn. Siinä on uusi ja hieman painavampi vauhtipyörä, joka tasoittaa moottorin käyntiä. Moottorin tasaisuus käy ilmi osittain parempana mukavuutena, sillä värinää on vähemmän, mutta myös moottorin luonne on entistä sukupolvea rauhallisempi. Moottorin käytöksen särmiä on saatu hiottua kahdella sytytystulpalla, joiden sytytys on toisistaan riippumaton. Tämä on myös pienentänyt polttoaineenkulutusta jopa kymmenellä prosentilla. Uutta on myös drive-by-wire, jossa ei ole käytetty lainkaan vaijeria kaasunkahvan ja -läpän välissä. Vaijerin kitkan puuttuminen tuntuu oudolta, mutta siihen tottuu nopeasti.
Moottorin käyntikartan kolmen asetuksen väliset erot muuttavat moottorin luonnetta merkittävästi. Standard-asetus sopii parhaiten tavalliseen ajoon ja Sport-asetus antaa raa’an ja ärhäkän luonteen. Comfort-asetus on erittäin rauhallinen ja sopii erittäin hyvin tuoreille motoristeille, joilla ei vielä ole erityisen paljon kilometrejä takanaan.
Uusi, leveämpi satula on erittäin mukava vuoristoreittejä alaspäin ajettaessa. Ajoasennon vaihtamiseen ei juurikaan ole mahdollisuuksia, mutta satula on silti mukava, jopa trippimittarin lähestyessä kolmeasataa kilometriä.
ktm on tehnyt uudesta Dukesta useimmille kuljettajille sopivan pyörän. Istuinkorkeutta on madallettu 30 millimetrin verran, jotta pyörä toimisi myös työmatka- ja kaupunkiajossa. Mukava jousitus sekä neutraalimpi ja ergonomisempi ajoasento helpottavat arkikäyttöä. Ajovalon yläpuolella oleva pieni läppä ohjaa tuulen sivuun yllättävän hyvin, mikä tekee moottoritieosuuksista siedettävämpiä.
Duken hintaa on laskettu merkittävästi mallin kilpailuaseman parantamiseksi. Hinnanalennuksen mahdollistavat osittain yksinkertaisemmat komponentit, esimerkiksi nyt enää takajousituksen esijännitys on säädettävä. Säästöjen ansiosta Duke on nyt samassa hintaluokassa muun muassa Kawasaki er 6-n:n kanssa. Duken voi rekisteröidä 25-, 33- tai 50-kilowattisena, jotta sillä voi ajaa eri ajokorttiluokissa.
Uuden Duken asiakaskunta on laaja, sillä se sopii niin työmatkailijoille, lomailijoille ja kaasuttelijoille kuin reissailijoillekin. Komponenttien laatu on säilynyt säästöistä huolimatta. Kokonaisuudessaan Duke on erittäin onnistunut malli, josta saa paljon vastinetta rahalle.
(Teksti: Matti Tepsa, julkaistu Biken numerossa 2.2012)