Paikalla oli lajin maailman parhaimmisto, sekä monituhatpäinen yleisö todistamassa Suomen kuljettajien järjestämää yllätystä.
Haasteellinen rata, Kenkkilän tekniikkamurheet ja 19 kisakumppania joista 12 pääsee finaaliin, loivat painetta Ilmajoen miehille, mutta heti alkuerien alettua alkoi Suomen kuljettajien näytös.
Kenkkilä voitti kaikki alkueränsä ja Koskinen oli myös vuoroin ensimmäisenä tai toisena maalissa.
Tämä aiheutti jo kiinnostusta ammattilaistiimeistäkin suomalaisia kohtaan ja esimerkiksi moninkertainen maailmanmestari ja VFR- tiimin vetäjä Fabrizio Vesprini kävi kysymässä, mistä tällaisia miehiä yhtäkkiä tulee ajamaan kärkisijoista.
Vastaukseksi nopeuden lähteeksi Kenkkilä ja Koskinen tarjosivat muun muassa Kyrkösjärven jäärataa, mikä hämmensi varmasti edelleen kysyjiä.
Puolen yön aikoihin ajettuun finaaliin mennessä oli kuljettajille kertynyt aamusta tunteja ja päivän mittaan ajettuja karsintakierroksia niin, että keinovalaistuksessa ajettava kymmenen kierroksen kovavauhtinen finaali vaati täydellisen keskittymisen päivän päätteeksi.
Finaali ajettiin hyvin pitkälti Herman Kenkkilän johdossa, mutta viimeisellä kierroksella Italian Francesco Cecchcini pystyi painamaan itsensä sisäkaarteeseen ja paremmalle ajolinjalle, ehtien niukasti VFR- tiimin pyörällään ennen Kenkkilää ruutulipulle.
Mikko Koskinen hoiti menestyksekkäästi tiukan taistelun kolmannesta sijasta jättäen taakseen britti Brindley Oliverin.
Kenkkilän ja Koskisen näyttö ammattilaisten seurassa, sekä vieraissa olosuhteissa nostaa toisen ja kolmannen sijan arvoa entisestään. Ilmajokelaisia todennäköisesti odotetaan jo suurella mielenkiinnolla ensi viikonloppuna ajettavaan toiseen FIM Flat Track- finaaliin Italian Terenzanoon, jossa katkolla siis mestaruus.