Tästä kaudesta alkaen täysin omana projektina ja itsenäisesti Moto3-luokan MM-sarjan kuvioitaan pyörittänyt Niklas Ajo, 21, kuittasi tilanteen perjantaina tähän tapaan:
– Tiimi päätti pistää sopimuksen poikki ja vaihtaa uuteen kuljettajaan. Se on kaikki, mitä asiasta tässä vaiheessa tiedän.
Isä Aki Ajo kertoo, että hän ei tunne tapauksen yksityiskohtia. Potkujen toteutustapa ihmetyttää kuitenkin myös kokenutta tallipomoa.
– Olen johtanut GP-tiimiä 15 vuotta, enkä ole koskaan antanut kuljettajalle potkuja voimassa olevan sopimuksen aikana. En tunne yksityiskohtia, mutta Niklaksella, hänen taustajoukoillaan ja sponsoreillaan on se tunne, että sopimusta ei voi purkaa näin yksinkertaisesti ilman selitystä, Aki Ajo toteaa Speedweekille.
– Ehkä RB on vain päättänyt ottaa espanjalaiskuljettajan. Emme tiedä syitä sopimuksen irtisanomiseen, jatkaa Ajo.
Ajo oli RBA-tiimin ainoa
pisteille yltänyt kuljettaja
Uutta tiimiä etsivä Niklas Ajo oli 11 osakilpailun jälkeen MM-pisteissä sijalla 20.
Menestys ei ole ollut odotetulla tasolla, mutta silti parempaa, mitä hänen ex-tiimikavereillaan Gabriel Rodrigolla ja Ana Carrascolla. Rodrigolla ja Carrascolla ei ole kasassa vielä ensimmäistäkään pistettä.
Espanjalainen naiskuljettaja Carrasco on tosin kärsinyt loukkaantumisista ja toisaalta GP-sarjaa hallinnoiva Dorna haluaa pitää hänet sarjassa.
Argentiinan lisäksi myös Espanjan passin omaavan Gabriel Rodrigon isä puolestaan pitää käytännössä huolen RBA Racing-tiimin toiminnasta ja rahoituksesta.
Tiimin perustajalla, Suzukilla MotoGP-luokassa kilpailevalla Aleix Espargarolla ei riitä siihen aikaa omilta kiireiltään.
Tuoko Vinales lisää
rahaa ja menestystä?
Ajon paikan RBA-tiimissä otti loppukaudeksi espanjalainen Isaac Vinales, joka ehti jo tuurata Carrascoa Indianapolisissa ja Brnossa. Vinales ajoi Britannian GP:n perjantain harjoituksissa vahvasti viidenneksi.
Vinales kilpaili kauden ensimmäisen puoliskon Husqvarnan Laglisse-tehdastiimissä. Hän sai kuitenkin potkut kesätauolla.
Laglisse-tiimi perusteli potkujen syyksi liian laihaksi jääneen menestyksen. Se ei ollut koko totuus, mutta Laglisse kuitenkin kertoi ja tiedotti julkisesti asiasta, mitä RBA Racing ei ole Ajon tapauksessa tehnyt.
Laglissen ja Vinalesin teiden eroamisen todellinen syy selvisi myöhemmin kiivaassa keskinäisessä Twitter-väittelyssä. Ja se syy oli raha.
Laglisse-tiimin omistajan Jaime Fdez-Avilesin näkökanta oli se, että Vinalesilla oli suorittamatta 140 000 euron edestä velvoitteita jo kaudelta 2014. Vinales puolestaan kuittasi tilanteen sillä, että hänellä on vähintään 100 000 euron verran saamisia Laglisselta.
Peli on kovaa myös MotoGP-sarjan pienimmässä luokassa.