– Silverstone on juuri niin vaikea kuin oletinkin. Kun kaikki ei ole kohdillaan, niin ajorytmiä on vaikea saada päälle. Tämä on yksi MM-sarjan vaikeimmista radoista ja ajamisesta ei ole pystynyt toistaiseksi nauttimaan. Ladataan toiveita huomiselle ja uskotaan että homma siitä kääntyy, Kallio kommentoi tuoreeltaan harjoitussuorituksia.
– Tänään oli molemmissa harjoituksissa samaa ongelmaa. Mentiin säätöjen kanssa edestakaisin ja koetettiin hakea sopivaa kokonaisuutta, joka toimisi haastavalla radalla hyvin. Otettiin tälle viikonlopulle selkeäksi tavoitteeksi parantaa keulan pitoa ja tuntumaa, mutta sitä kautta pyörän säätöjen muuttaminen vähentää pitoa takarenkaasta.
– Käytännössä päivän haasteeksi muodostuivatkin sitten takarenkaan pito-ongelmat. Pääsin semmoiset 6-7 kierrosta uusilla säädöillä ja sen jälkeen renkaat olivat kuluneet loppuun. Tällaisella pyörällä ei siis ole mitään mahdollisuutta ajaa kisapituutta, Kallio kertasi säätämisen oravanpyörää.
Öhlins toimitti harjoituksiin Kalliolle uudet etuiskunvaimentimet, mutta ne asennettiin pyörään vasta harjoitusten lopulla. Siinä vaiheessa kuluneilla renkailla ajanut Kallio ei pystynyt vielä täysin testaamaan uutta pyöräänsä.
– Tältä päivältä oli ehdottomasti positiivista, että uudet osat tuntuivat toimivan ja parantavan keulan pitoa, vaikka en päässytkään ajamaan niiden kanssa tuoreilla renkailla. Jotain kuvaa sain kuitenkin ajotuntumasta ja uskon keulan olevan nyt parempi. En osaa vielä sanoa, kuinka paljon parempi pyörä tulee olemaan uusien renkaiden kanssa, mutta toiveikas olo on huomiselle, Kallio valotti tuntemuksiaan ennen aika-ajopäivää.
Huomiselle Kallio ei näe muuta vaihtoehtoa kuin lyhentää pyörän akseliväliä ja sitä kautta parantaa takarenkaan pitoa toivoen uusien osien tasapainottavan säätöjen vaikutuksen keulan pitoon.
– Toivotaan, että saataisiin kokonaispaketti toimimaan paremmin kuin aikaisemmin. Ainoa mahdollisuus on ajaa lyhyellä pyörällä ja tiedämme, että lyhyellä pyörällä ongelman pitäisi parantua. Aamun harjoitus on tietenkin nyt erittäin tärkeä. Siinä pitää saada pyörän säädöt kuntoon, jotta aika-ajossa voi keskittyä tekemään kovaa tulosta.
– Nyt ollaan sekunnin perässä kärjestä ja ajaminen ei tunnu hyvältä. Kun saadaan tuntuma ja takarenkaan pito kuntoon, niin eron pitäisi vähintään puolittua, Kallio summasi odotuksensa tulevia aika-ajoja kohtaan.