Suomalaiskuljettajan viimeksi ajamasta maailmanmestaruudesta on ehtinyt vierähtää jo lähes neljä vuotta. E1-luokassa vuonna 2011 saavutettu titteli on lajin legendan ja nyt jo uransa päättäneen Juha Salmisen käsialaa.
Belgian ja samalla tämän kauden toiseksi viimeistä MM-osakilpailuviikonvaihdetta seuraamassa ollut Salminen on onneksi vakuuttunut siitä, että tämä on Remeksen vuosi E1-luokassa.
– Pullat ovat tosi hyvin uunissa mestaruuden osalta. Eero ajaa hienosti ja järjettömän kovalla itseluottamuksella, kehuu Salminen.
Remes teki Belgiassa täydellistä työtä voittamalla molemmat kisapäivät. Sunnuntain sekä samalla kauden seitsemäs ykkössija heltisi 13,83 sekunnin erolla hallitsevaan ranskalaismestariin ja Remeksen kullan ainoaan uhkaajaan Christophe Nambotiniin.
Onko Remes jo nyt
maailmanmestari?
Remeksellä on seitsemän pisteen etu ennen kauden kahta viimeistä kisapäivää, jotka ajetaan Nambotinin kotiyleisön edessä Requistassa vasta 3.-4. lokakuuta.
Nambotin on kärsinyt Chilessä ajetusta MM-avauksesta lähtien polvivammasta, mikä on tehnyt kilvanajosta vähintäänkin ailahtelevaa.
– Eero oli Belgiassa täysin ylivoimainen lauantaina, mutta sunnuntaina näytti taas siltä, että Nambon polvivammasta ei ole tietoakaan. Ei tuo polvivamma vie Eerolta yhtään gloriaa, korostaa Salminen.
– Tilanne on erittäin mielenkiintoinen, sillä Eerollehan riittää päätöskisassa kultaan kaksi kakkossijaakin, vaikka Nambo voittaisikin molemmat päivät. Nambolla on edessä varmuudella iso polvileikkaus ja nyt jäädään odottelemaan, minkä päätöksen hän sen osalta tekee. Eli painuuko hän leikkaukseen jo ennen Ranskan osakilpailua ja antaa Eeron tavallaan viedä suosiolla mestaruuden, vai meneekö hän leikkaukseen vasta Ranskan kisan jälkeen. Silloin se saattaa kuitenkin olla jo liian myöhäistä seuraavaa kautta ajatellen, vinkkaa Salminen.
Nambotinin iso päätös lähiaikojen leikkauksesta on käytännössä jo tehty, koska sunnuntain hyökkäys ei tuottanut toivottua tulosta.
”Uusi GP-luokka ei ole
kirkossa kuulutettu”
Enduron MM-sarja on kokemassa ensi kaudella suuria muutoksia.
Promoottori ABC Communication puuhaa uutta GP-luokkaa, jossa yleismestaruudesta ajaisi 16 niin sanottua eliittikuljettajaa.
ABC julkisti suunnitelmansa Belgian kisan aattona. Salminen ei ole lainkaan vakuuttunut sen toteutumisesta – ei ainakaan esitetyssä muodossa.
– En usko, että tuo GP-luokka on vielä mitenkään kirkossa kuulutettu. Ei se saanut ainakaan Belgiassa aikaan mitään jipii-huutoja tiimien ja kuljettajien keskuudessa.
Salmisella on esittää kieltämättä toimivalta kuullostava sapluuna sille, miten sarjaa saatettaisiin jatkossa kehittää.
– Mallia voitaisiin ottaa motocrossin puolelta. Eli yhdistettäisiin E3- ja E2-luokat yhdeksi pääluokaksi ja sen takana ajettaisiin eräänlainen nousuluokka, jonka ikäraja voisi olla vaikkapa 25 vuotta. Ja näiden ohella tietenkin säilytettäisiin junnu- ja piikkiluokat, visioi upealla urallaan 13 henkilökohtaista maailmanmestaruutta saavuttanut Salminen.
Legendalta löytyy menestyksen ja kokemuksen lisäksi laaja-alaista näkemystä, jolla on varmuudella paljon painoarvoa myös kansainvälisissä piireissä.
https://www.youtube.com/watch?v=3vHLTW7Oi8I