EMX150-luokan EM-sarjaa kolmen osakilpailun jälkeen johtava Weckman ei ole osallistunut tänä vuonna laisinkaan EMX85-luokan lohkokarsintakilpailuihin.
MM-sarjan promoottori Youthstream myönsi hänelle kuitenkin ns. villin kortin ja vasta 13-vuotias sipoolaisjuniori nähdään ensi viikonloppuna tositoimissa Kegumsin radalla Latviassa.
Weckman ajaa normaalisti 150-kuutioisella nelitahtisella Honda CRF150R-pyörällä, mutta EMX85-luokkaan hän lähtee kaksitahtisella 85-kuutioisella pyörällä.
Honda siirtyi vuonna 2008 kokonaan nelitahtiseen teknologiaan, joten Weckman lähtee kilpailuun vuoden 2007-mallisella Honda CR85R-pyörällä.
– Olen vasta muutaman kerran käynyt kokeilemassa kyseistä pyörää, mutta ihan mukavalta se tuntuu. Tällä viikolla testaamme vielä lisää lähinnä iskunvaimennusta ja torstaina lähdemme siirtymään kohti Latviaa. Tulosten suhteen ei ole mitään erikoisia odotuksia, mutta tämä toimii hyvänä harjoituksena päätavoitettani eli EMX150 sarjaa varten, kertoo Weckman.
Tiimille EMX85-projekti tuottaa runsaasti ylimääräistä tekemistä ja kuluja, mutta tiimissä uskotaan että satsaus kannattaa.
– Motocrossin treenaaminen tällä tasolla on jo kovaa työtä ja saattaa joskus tuntua jo hieman puuduttavalta. EMX85-finaaliin osallistuminen on ainutlaatuinen mahdollisuus Emilille päästä ajamaan kisaa ilman paineita menestymisestä ja keskittyä pitämään hauskaa. Emilin menestys EMX150-sarjassa on avannut ovia moneen suuntaan ja Honda Europe auttoi meitä Emilin starttiluvan saamisessa, vaikka heille tärkeintä on Emilin menestyminen EMX150-sarjassa ja kehittyminen kohti ammattilaisuutta Hondan väreissä, kommentoi tiimipäällikkö Kusti Manninen.
– Kotimaan puolella Honda Brandtin Patrick Manner ja Pekka Veräväinen ovat olleet todella aktiivisia kisapyörän rakentamisen suhteen ja ehdottomasti suurin kiitos kuuluu heille. Tämänkin projektin tiimoilta on ollut myös hienoa nähdä, että suomalaisen motocrossin taustahenkilöistä löytyy tahoja, joilta löytyy apuja silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Yritämme tiimitoiminnassamme pitää mielessä, että loppujen lopuksi perimmäinen syy motocrossin ajamiseen on se, että se on hauskaa, jatkaa.
Weckmanin EMX85-pyörän visuaalisesta ilmeestä järjestettiin internetäänestys, jonka ylivoimaiseen voittoon valikoitui supercross legenda Jeremy McGrathin ispiroima ”1-800-EWIL”-tarroitus. Vastanneiden kesken arvottiin tiimin yhteistyökumppanin Tapesnaken tarrasarja, jonka voitti Jarkko Hautala Vantaalta.