Marc VDS Racing-tiimin Rabat on kahdeksan osakilpailun jälkeen MM-sarjassa toisena 45 pistettä suomalaistalli Ajo Motorsportin ranskalaiskuljettaja Johann Zarcon takana.
Kesätaukoa edeltävä Saksan GP ajetaan ensi viikonvaihteena Sachsenringin radalla, jossa Rabat aikoo olla sitkeästi mukana vammoistaan huolimatta.
– Sachsenringiin on enää muutama päivä aikaa, joten oli erittäin tärkeää, että leikkaus tehtiin välittömästi, jotta saan tässä tilanteessa itselleni maksimaalisen toipumisajan. Leikkaus onnistui hienosti ja ajan ehdottomasti Saksassa ennen kolmen viikon mittaista kesätaukoa. Suuri kiitos tohtori Xavier Mirille, joka teki jälleen kerran loistavaa työtä, toteaa Rabat.
Tenkinen takaisku tyrmäsi
himoharjoittelijan asfalttiin
Himoharjoittelijana tunnetun Rabatin kohtalokas kaatuminen tapahtui hänen läpikotaisin tuntemansa Almerian radan ykköskaarteessa. Pyörään iski tekninen vika ja 26-vuotiaalla espanjalaisella ei ollut enää mitään tehtävissä tilanteen pelastamiseksi.
– Pyörässä ilmeni ongelmia jarrutuksessa ja iskeydyin maahan kovalla voimalla. Tiesin heti, että jotain oli murtunut ja radan lääkintähenkilökunta varmisti sen.
Tohtori Mir tuki Rabatin murtuneen solisluun titaanilevyllä ja viidellä ruuvilla.
– Titoa hoidettiin myös vasemman peukalon osalta. Peukalosta oli kuoritunut ihoa kaatumisen seurauksena. Lisäksi hänellä on mustelmia ja ruhjeita ympäri kehoa, kertoi kuljettajaa sairaalassa 48 tuntia pitävä Mir.
Tiimipomo: ”onni
onnettomuudessa”
Marc VDS:n tiimipäällikkö Michael Bartholemy painottaa, että nämä ovat niitä tilanteita, joille ei vain voi mitään.
– Kuljettajien pitää harjoitella ja riski on aina olemassa. Ja varsinkin silloin, kun treenataan täydellä vauhdilla. Tito harjoittelee todella paljon Almeriassa, mutta tällä kertaa hän koki harmillisesti teknisen takaiskun radan yhdessä vauhdikkaimmassa paikassa. Onneksi häneltä murtui vain solisluu. Pahemminkin olisi voinut käydä, myöntää Bartholemy.
Bartholemy tietää, että Rabat saa purra hammasta ja popsia särkylääkkeitä Sachsenringin radalla, jossa ensimmäiset harjoitukset ajetaan perjantaina, eli vain kuusi päivää leikkauksen jälkeen.
– Olen varma, että vamma tulee olemaan epämiellyttävä Sachsenringin kaltaisella stop&go-radalla. Mutta olen samalla myös varma, että se vain motivoi Titoa tästä eteenpäin. Hänelle tarjoutuu Saksan jälkeen täydet kolme viikkoa toipumisaikaa ennen Indianapolisissa ajettavaa USA:n GP:tä.