MP Maailman luetuimmat nettiuutiset osoittavat, että lukijoita kiinnostavat moottoripyöräilyyn liittyvät aiheet laidasta laitaan.
MP Maailman nettisivuston kävijämäärä jatkoi huimaa kasvua koko vuoden 2017 ajan. Tämä näkyy mm. siinä, että peräti yhdeksän TOP10-listalle yltäneistä uutisista on julkaistu vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.
1. Virittämällä lisää turvallisuutta?
Ykköseksi nousi MP Maailman nro 5/2017 pääkirjoitus. Sikäli erikoista, että pääkirjoituksessa käsiteltiin mopoja, tarkemmin ottaen niiden virittämistä. ”Virittämällä lisää turvallisuutta?” -kirjoituksessa puututtiin siihen, että Suomen lainsäädännön mukaisella mopolla on mahdotonta pysyä muun liikenteen tahdissa edes kaupunkiajossa, mikä tekee ajamisesta vaarallista. Pääkirjoituksessa esitettiin, että pieni tehon – ja siten myös huippunopeuden – lisäys parantaisi ajoturvallisuutta eikä vähentäisi sitä. Pääkirjoitus perustui toimittajan tekemään 927 kilometrin matkaan moposkootterilla. Samaan ajankohtaan osunut Liikenneturvan julkaisema valistusvideo ”mopon virittämisen vaikutus jarrutusmatkaan” antoi aiheen pääkirjoitukselle MP Maailman toimituksen ollessa jyrkästi eri mieltä mopojen sopivasta tehosta ja nopeudesta Liikenneturvan kanssa. Kirjoituksen lopussa toimittaja tarjosi moposkootteriaan koeajettavaksi kaikille niille, joiden mielestä mopojen nykyinen teho on sopiva ja huippunopeus riittävä. Yhtään koeajohaluista viranomaista tai muuta asianomaista ei kuitenkaan ilmoittautunut. Jo ensimmäisellä viikolla julkaisu keräsi yli 100 000 lukukertaa, mikä on todella kova lukema kaksipyöräisistä kertovalle nettiuutiselle Suomessa.
2. Alastaron moottorirata uusitaan täysin kaudelle 2018
Alastaron moottorirata koki historiansa suurimman investoinnin, kun koko moottorirata päällystettiin uudelleen kauden 2017 päätteeksi. Itse rata asfaltoitiin saumattomasti, mikä tekee pidosta tasaisen koko radan leveydeltä ja erityisesti moottoripyörille tämä on tärkeää. Lisäksi päällystettiin myös tulo- ja paluutiet. Seuraavana ohjelmassa on radan pituuden kasvattaminen nykyisestä kolmesta kilometristä 4,5 kilometriin, mikä mahdollistaisi kansainvälisten kilpailujen järjestämisen radalla.
3. Myytävänä yli 900-hevosvoimainen katu-Hayabusa alle 70 000 eurolla
Vuoden kolmanneksi viimeisenä päivänä julkaistu uutinen nousi uudenvuodenraketin lailla kohti kärkeä. Kova teholukema on varma tae nettiuutisen menestykseen, samoin moottoripyörän korkea hinta. Kun ne yhdistetään, niin tässä nähdään tulos. Kärjen tasaisuudesta kertoo se, että kolmossijalle tämä uutinen nousi vasta tuntia ennen vuodenvaihdetta ja uudenvuodenpäivän aamuna se oli noussut jo kakkoseksi.
4. Lakimies Relander: kameravalvonnasta ja nopeusrajoitusten alentamisesta
MP Maailmassa palstaa pitävä lakimies Jukka Relander otti kantaa maanteiden kameravalvontaan ja erityisesti siihen, että kameravalvonta ei ole tilastojen mukaan parantanut liikenneturvallisuutta tai vähentänyt onnettomuuksia, vaikka valtiovalta ja poliisi haluavat kameroita koko ajan lisätä juuri näillä perusteilla. Erityisesti kriittisen tarkastelun alle joutui poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajan Dennis Pastersteinin esittämä väite, että vuosittain liikenteessä ylinopeuden takia kuolevien 12 ”riskittömän” kuljettajan määrää voitaisiin vähentää 30:llä lisäämällä kameravalvontaa. Pastersteinin matematiikka tarkoittaa, että jatkossa maanteillä pitäisi syntyä uusia ihmisiä, ei enää menehtyä.
5. Poliisin suuri meluratsia veti vesiperän: seitsemän 70 euron rikesakkoa
Poliisi tiedotti näyttävästi heinäkuussa järjestävänsä suuren meluratsian pääkaupunkiseudulla, koska ”useissa kansalaispalautteissa on toivottu mopojen ja moottoripyörien äänenvoimakkuuden valvontaa”. Paljon pienemmällä palstatilalla sen sijaan uutisoitiin ”suuren meluratsian” jälkeen, että tuloksena oli vain seitsemän 70 euron rikesakkoa. Tulos kertoo, että varsinainen ongelma ei ole mittakaavaltaan sellainen kuin tiedotusvälineissä annetaan ymmärtää. MP Maailman toimitus antoikin artikkelissa poliisille llmaisen vinkin, että liikennevalvonnassa tulisi keskittyä tärkeämpiin asioihin, kuten rattijuopumuksiin ja kännykän käyttöön ajon aikana, ja pyrkiä siten oikeasti parantamaan liikenneturvallisuutta.
6. Ehdotus uudeksi tieliikennelaiksi – Rahat pois tehokkaammin ja oikeusvaltion perusperiaatteet romukoppaan
Ehdotus uudeksi tieliikennelaiksi pitää sisällään merkittävän epäkohdan, jossa liikennevirheestä epäiltyä pidettäisiin syyllisenä, jos hän ei muuta pystyisi osoittamaan. Jos näin meneteltäisiin, sotisi se täysin Suomen perustuslakia vastaan (syytön kunnes toisin todistetaan). Nettiuutisen julkaisu sai jopa liikenne- ja viestintäministeriön heräämään ruususen unestaan ja ottamaan yhteyttä MP Maailman toimitukseen. Ministeriön edustaja halusi korjata, että haltijavastuuseen ei uudessa tienliikennelaissa olla siirtymässä. Väite on pelkkää saivartelua, sillä kuten MP Maailman artikkelissa mainitaan, niin ”käytännössä uusi laki ehdotetussa muodossaan tarkoittaisi haltijavastuuta”.
7. Honda Monkey 2018 jo tilattavissa – vain nopeimmille
Suosituin suoranaisesti uutta moottoripyörämallia koskeva uutinen löytyy vasta sijalta seitsemän. Eikä sekään ole turboahdettu, yli 200-hevosvoimainen eikä kulje yli 300 km/h. Honda Monkey kuuluu niin monen nykymotoristin historiaan jossain elämänvaiheessa, että malli herättää aina kiinnostusta.
8. Taas meni motoristien maine – vai menikö sittenkään?
TOP10-listalle mahtuu toinenkin MP Maailman pääkirjoitus, numerosta 9/2017. Kirjoituksessa puututtiin valtalehtien tapaan kirjoittaa ”motoristien” huimista ylinopeuksista. Motoristi on siksi pantu lainausmerkkeihin, että empiirisen tutkimuksen mukaan näistä törkeistä liikennerikkeistä pysäytetyissä moottoripyörissä jopa 90 prosenttia kuljettajista oli joko alkoholin tai huumausaineiden vaikutuksen alainen tai ajokortti ei riittänyt kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen. MP Maailman toimituksen mielestä kyse ei silloin ole motoristista, eikä median pitäisi yrittää pilata motoristien mainetta rattijuoppojen tai narkkarien tekemisen rikosten takia.
9. ”Ollin valinta” myi Suomen ensimmäisen Honda Monkey -erän loppuun kahdessa päivässä
Uuden Honda Monkeyn ensimmäinen Suomeen saatava erä käsittää vain kymmenisen pyörää. Bike World Vantaan laitemyyjä Olli Lehto myi kyseisestä erästä peräti kahdeksan kappaletta. Omalla facebook-sivullaan Lehto on aiemminkin jakanut ilmoituksia myytävistä moottoripyöristä otsikolla ”Ollin valinta” tarjoaa… Tällä kertaa sosiaalisessa mediassa tehty mainonta toimi erityisen hyvin. Hatunnosto Ollille, juuri näin ammattimaisen myyjän tuleekin toimia.
10. Alastaron kiihdytystoiminnasta ei vielä päätöksiä
Eräissä medioissa oli toimittajilla turhankin herkät sormet, kun joulukuussa uutisoitiin Alastaron kiihdytyskisojen päättyvän vuoden kuluttua. MP Maailmasta otettiin yhteyttä Alastaron moottoriradan toimintaa pyörittävään Tero Tupalaan, joka kertoi että uutisointi oli mennyt vähän väärin päin. Ratayhtiö oli vasta antanut ympäristöluvan edellyttämän selvityksen maaperän ja pohjaveden pilaantumisriskeistä ja niiden vähentämisestä, ja ottanut siinä kantaa mitä toimenpiteitä ratayhtiö on valmis tekemään riskien vähentämiseksi. Ratayhtiölle vuonna 2014 myönnetty ympäristölupa kattaa kiihdytyskisat, eli kyseessä on luvan mukaisesta toiminnasta. Ratayrittäjän selvitystä oli siis tulkittu väärin. Päätöksiä asiassa on luvassa vuoden 2018 puolella.