MM-kausi sisältää kaksi 24-tunnin kilpailua ja kaksi 8-tunnin kilpailua. Paavilainen ajaa jo kuudetta kauttaan saksalaisessa Motobox Kremer tiimissä.
Tänä vuonna muut kuljettajat ovat Saksasta, Martin Scherrer ja Oliver Skach. Sama kolmikko ajoi yhdessä jo viime vuoden viimeisen kilpailun.
Tiimi osallistui kaksipäiväisiin testeihin Le Mansissa tiistaina ja keskiviikkona. Sääolot olivat haastavat, radalla oi aamupäivisin märkää ja kylmää ja iltapäivisinkin kylmää. Toisaalta samanlaiset olosuhteet ovat hyvin todennäköiset myös 18.-19. huhtikuuta ajettavassa MM-osakilpailussa.
– Sääolot eivät kuitenkaan olleet ongelmista pienimmät. Yhteen Suzukeista oli asennettu uusi jousitus ja testien päätarkoitus oli testata sen toimivuutta. Toisena testipäivänä Skach romutti ykköspyörän varsin totaalisesti ja testit loppuivat sillä Suzukilla siihen. Kuljettajalta murtui sormi ja hänenkin ajonsa loppuivat. Mies kuitenkin vakuutti olevansa kisakunnossa puolentoista viikon päästä, kertoo Paavilainen.
Tämän jälkeen testivastuu siirtyi kokonaan ”Paaville” ja kakkospyörään. Heti alkukierroksista alkaen oli selvää, että uusi jousitus oli ollut nopeampi.
– Tein vain yhden varikkopysähdyksen ja totesimme tilanteen. Emme kuitenkaan ruvenneet etsimään säätöjä, tiimin fokuksen ollessa muualla, vaan keskityin ajamaan yhden pitkän kisastintin. Valitettavasti enempään ei ollut aikaa, Paavilainen kommentoi.
Tiimillä on nyt täysi työ saada molemmat pyörät ajokuntoon nopeasti, sillä seuraava vapaa harjoitus on jo 14. huhtikuuta Le Mansissa.
MM-sarjaa ajetaan EWC-luokassa (Endurance World Championship) ja MM-Cupia Superstock-luokassa. EWC on säännöiltään vapaampi ja arvostetumpi, mm. kaikki tehdastiimit ajavat vain EWC:ssä. Superstockissa säännöt ovat hyvin tiukat, jopa Superbiken SM-sarjaa tiukemmat.
Lisäksi ajetaan Open-luokka, missä säännöt ovat erittäin vapaat, eikä moottoripyörien tarvitse olla sarjavalmisteisia.
Motobox Kremer osallistuu EWC-luokkaan, missä paras osakilpailusijoitukset heillä ovat kahdeksannet sijat ja loppusijoituksena MM-sarjan kuudes sija 2010.
Paavilaisen paras osakilpailusijoitus on Superstockin neljäs sija 2008 Superstockista Le Mansista, samana vuonna loppusijoitus oli yhdeksäs MM-Cupissa. Le Mansissa tavoitteet ovat kympin joukkoon.
Legendaarinen 24-tunnin MM-osakilpailu ajetaan Le Mansissa siis 18.-19. huhtikuuta. Kilpailu on suuri haaste niin moottoripyörille, renkaille, mekaanikoille kuin tietenkin kuljettajille. Luotettavuus ja kokemus nousevatkin erittäin suureen arvoon menestystä haettaessa.
Kaikki tekniset ongelmat ja mahdollisten kaatumisten aiheuttamat vauriot on korjattava mahdollisimman nopeasti ja pyörä on saatava mukaan kilpailuun. Moottoripyörän vaihto toiseen ei ole sallittu kesken kilpailun. Lisäksi tankkaukset, kuljettajien- ja renkaanvaihdot ovat osa normaalia kilpailusuoritusta. Kilpailussa on luonnollisesti ajoa sekä valoisaan aikaan, että yöllä.
– Lisäksi sääolosuhteet saattavat vaihdella useaankin otteeseen kisavuorokauden aikana. Nämä seikat tekevät kilpailusta yhden maailman vaativimmista moottoripyöräkilpailuista ja siihen ovat erikoistuneet tietyt tiimit ja kuljettajat, kuvailee Paavilainen.
Tänä vuonna tehtaiden virallisella kalustolla ovat mukana: Suzuki, Honda, Kawasaki, BMW ja kaksi Yamahaa. Le Mansin kilpailua seuraa vuosittain yli 80 000 katsojaa paikanpäällä.
Kaudesta 2015 alkaen Eurosport on ostanut sarjan promootio-oikeudet ja TV-näkyvyys on erittäin laajaa.