Promoottorien tehtävä on kehittää lajien julkikuvaa sekä tehostaa markkinointia. Samat promoottorit tekevät töitä myös motocrossin Suomen maajoukkueen hyväksi.
MJP-Events aloittaa tänä vuonna motocrossin SM-sarjan promoottorina. 81 Media Finland jatkaa puolestaan motocrossin MX-liigan promoottorina ja aloittaa cross countryn SM-sarjan promoottorina.
Promoottorien tehtävänä on kehittää sarjoja keskittyen niiden ulkoasuun sekä tiedottamiseen ja markkinointiin. Moottoriliiton (SML) jäsenseurat vastaavat tuttuun tapaan kilpailujen järjestämisestä ja promoottorit tukevat seuroja järjestelyissä.
Promoottorien tavoite on nostaa kilpasarjojen yleisilmettä sekä tuottaa niille lisäarvoa.
– Tuon SM-motocrossiin yhteinäisen ilmeen, joka toistuu niin radoilla kuin osakilpailujen ja koko sarjan markkinoinnissa. Seurat ovat järjestäneet erinomaisia SM-osakilpailuja, mutta nyt on tarkoitus aloittaa SM-sarjan tuotteistaminen, lisätä lajin medianäkyvyyttä sekä tuoda radoille ja varikoille näyttävyyttä, MJP-Eventsin Marko Panula selvittää.
– Lähden luomaan SM-motocrossille tiivistä, yhtenäistä ja ammattimaista ilmettä. Tarkoitus on antaa lisäarvoa jo ennestään vauhdikkaalle ja näyttävälle lajille. Yhdessä seurojen kanssa pystymme luomaan SM-sarjasta unohtumattoman kokemuksen katsojille, yhteistyökumppaneille ja kuljettajille.
Panula näkee mahdollisuuksia myös laajempaan yhteistyöhön.
– Tiiviillä yhteistyöllä Suomen Moottoriliiton, motocrossin lajiryhmän ja seurojen kanssa meillä on hienot mahdollisuudet viedä lajia eteenpäin. Ja kun myöhemmin olemme valmiimpia, miksemme aloittaisi keskusteluja yhteistyöstä Baltian ja Ruotsin sarjojen kanssa.
Kaikissa sarjoissa on allekirjoitettu ensimmäiset yhteistyösopimukset.
Motocrossin SM-sarjan pääyhteistyökumppani on Motonet ja sarja tulee kulkemaan nimellä Motonet SM-motocross.
Motonet SM-motocrossille avataan kevään aikana nettisivut. Facebook-sivu löytyy osoitteesta:
www.facebook.com/SMmotocross.
MX-liiga jatkuu,
cross country uutuus
MX-liigan ja cross countryn SM-sarjan pääyhteistyökumppani on 24MX-nettikauppa. Jo tässä vaiheessa myös KTM-moottoripyörämerkki on mukana kummassakin sarjassa.
Cross countryn SM-sarjan yhteistyökumppanina on lisäksi Sherco-moottoripyörämerkki ja MX-liigan yhteistyökumppaneina Sinisalo sekä Arai.
– Kokemukseni viime vuodesta olivat positiiviset. Sain kiitettävää palautetta kuljettajilta, kilpailuisänniltä ja yhteistyökumppaneilta, joten minun on hyvä jatkaa työtä ja laajentaa sitä cross countryn puolelle, 81 Media Finlandin Marko Vihriä kertoo.
– MX-liigassa pääroolissa ovat 7-15-vuotiaat juniorit sekä heitä vanhemmat harrastajat sellaisissa luokissa, joissa ei ajeta Suomen mestaruudesta tai Suomen Cup -tittelistä. Mielestäni on tärkeää, että heidänkin sarjalla on lisäarvoa ja näkyvyyttä.
Cross country kerää paljon kuljettajia.
– Cross countryn SM-sarja on puolestaan suosittu massalaji, jonka SM-kilpailupäivänä ajetaan muissakin luokissa. Kilpailuissa on tavallisesti 300 kuljettajaa, mutta viime vuonna päästiin kertaalleen pitkälti yli 600.
Cross countrylla on lajikohtaiset nettisivut osoitteessa:
www.crosscountry.fi
Myöhemmin avataan SM-sarjan Facebook-sivu. MX-liigalla on puolestaan Facebook-sivu osoitteessa:
www.facebook.com/SMLmotocrossliiga
Nettisivut avataan kevään aikana.
Lisäksi muista lajeista enduron SM-sarjan televisioinnista vastaa edelleen Esko Mertsalmi. Enduron SM-sarjan nettisivut sijaitsevat osoitteessa:
www.endurosm.fi.
Varainhankintaa
maajoukkueelle
MJP-Events sekä 81 Media Finland tekevät tiiviisti yhteistyötä promoottoritoiminnassa sekä motocrossin Suomen maajoukkueen taustalla. Kummatkin yritykset vastasivat jo viime vuonna maajoukkueen varainhankinnasta sekä tiedottamisesta.
Sama työ jatkuu, kun tähtäimessä on syyskuussa Ranskassa järjestettävä MM-maajoukkuekilpailu.
– Maajoukkuetoiminta vaatii Moottoriliiton ulkopuolisen rahoituksen hankkimista. Viime vuonna alkanut yhteistyö oli hedelmällinen ja saimme kerättyä tarvittavat varat MM-maajoukkuekilpailumatkaan Latviaan, SML:n valmennuspäällikkö Tomi Konttinen kertoo.
– Luonnollisesti maajoukkueen yhteistyökumppaneilla oli merkittävä rooli matkan toteutumisessa. Lisäksi moottoriurheilun ystävät ostivat innokkaasti maajoukkueen fanipaitoja.
Maajoukkueen kilpailumatkan budjetti on tänä vuonna 15 000 euroa. Se on tarkoitus saada kasaan yhteistyökumppanuuksilla sekä fanituotemyynnillä. Varainhankinta on jo käynnissä ja ensimmäinen yhteistyösopimus on tehty Sinisalo-ajovarustevalmistajan kanssa.
Viime vuoden tapaan maajoukkue järjestää loppukesällä ajoharjoituspäivän, jota ovat tervetulleita seuraamaan median edustajat sekä kaikki toiminnasta kiinnostuneet. Maajoukkue on tuolloin nähtävissä radalla sekä tavattavissa varikolla.
Uutena varainhankintana tavoitteena on järjestää kansallinen tukikilpailu, jonka ilmoittautumismaksuja ohjataan maajoukkueen hyväksi.
Vastaavaa on toteutettu endurossa, missä Kangasalan Moottorikerhon isännöimä cross country -kilpailu on toiminut tukikilpailuna.