Suzukin superbike-malliin pohjautuvat GSX-S 1000 ja GSX-S 1000 F ovat nähtävilllä MP 15 Moottoripyöränäyttelyssä. Suzukin Marco Färm tervehtii uutuusmalleja ilolla.
– Se on maailman paras, vitsailee Färm nauraen, kun häntä pyydetään kuvailemaan mallia tiivistetysti, mutta vakavoituu nopeasti.
– Tämä on meille tärkeä malli, sillä uskon kuluttajien mieltymysten muuttuneen sporttipyöristä hieman rennompaan suuntaan, Färm toteaa. Mies vertaa sporttipyörien aiempaan suureen suosioon ja uskoo asiakkaiden haluavan edelleen huippukomponenteista valmistetun, erittäin suorituskykyisen pyörän, mutta superbikeä vähemmän äärimmäisenä.
– Sellaista kehityssuuntaa on havaittavissa. Tässä on kaikki. Huippumoottori, huippurunko ja huippualusta, mutta superbikeä rennommassa ja monikäyttöisemmässä paketissa, Färm sanailee.
Kysymys mallien keskinäisestä suosiosta saa miehen mietteliääksi.
– Streetfighterit ovat suosittuja Suomessa, mutta voi kuitenkin olla, että katettu versio kiinnostaa meillä enemmän, Färm pyörittelee.
Mallin moottori pohjautuu vuoden 2005 GSX-R 1000:n voimanlähteeseen. Miksi näin?
– Kyllä tämä on tehtaalla tarkkaan mietitty. Pitkäiskuinen vanha moottori on tämän kaltaiseen pyörään parempi valinta, sillä sen suorituskyky ala- ja keskialueella on parempi. Lisäksi koeteltu moottori on havaittu luotettavaksi, Färm kertoo.
Suzukin ympärillä vellovat turbohuhut ja rohkeimmat odottavat Recursion-konseptipyörää tuotantoon. Färm ei ota asiaan suoraan kantaa.
– Downsizing on trendi, joka näkyy jo moottoripyörissä ja tulee näkymään jatkossa vielä voimakkaammin. Kun Euro 4 –päästörajat astuvat voimaan vuonna 2016, on malleja todennäköisesti markkinoilla, Färm pyörittelee.