Miller debytoi Lucio Cecchinellon johtaman CWM-LCR -tiimin MotoGP-luokan pyörällä kaksi viikkoa sitten Valencian testeissä, mutta silloin hän kiersi rataa vielä Hondan kauden 2014 Open-luokan sääntöjen mukaisella kalustolla.
– Saimme tänään tilaisuuden opetella toista ja täysin erityylistä rataa uudella pyörällä. Pyörä on aivan uskomaton!, huikkasi päättyneellä kaudella suomalaistalli Ajo Motorsportin riveissä Moto3-luokan MM-hopeaa saavuttanut Miller.
”Oppia kierros
kierrokselta”
Honda lupasi jo kesällä, että uusi tuotantomalli pohjautuu pitkälti tämän vuoden tehdaspyörään.
– Olen todella tyytyväinen tämän pyörän tehoihin. On mahtavaa ajaa sitä täällä Malesiassa, jossa pyörästä saa täyden potentiaalin irti, puhisi Miller reilun 30 asteen helteessä.
Miller ehti kiertää 5,5 kilometrin mittaisen radan 39 kertaa, ennen kuin sadekuuro keskeytti työt iltapäivällä. Aikaa opetteluun on toki vielä tarjolla, sillä testijakso jatkuu edelleen torstaina ja perjantaina.
Miller kellotti parhaimmillaan ajan 2.04,92. Vertailun vuoksi mainittakoon, että maailmanmestari ja Hondan tehdastiimin ässä Marc Marquez lunasti lokakuussa ajetun Malesian GP:n paalupaikan lukemin 1.59,791 ja toisaalta Scott Redding viimeisteli tuotantomallilla numerot 2.02,874.
– Olihan tämä päivä kieltämättä vaikea, koska radan pito ei ollut paras mahdollinen. Päivän loppua kohden aloin kuitenkin nauttia ajamisesta. Opin koko ajan lisää siitä, miten sopeutan ajotyyliäni tähän pyörään ja miten saan sen säädettyä paremmin. Työt jatkuvat huomenna ensisijaisesti ajotyylin hiomisen muodossa, suunnitteli Miller.
Moto3:sta suoraan kuninkuusluokkaan loikanneella Millerillä on kolmen vuoden mittainen sopimus suoraan HRC:n kanssa. HRC:n puolelta on korostettu, että he eivät hoputa Milleriä, vaan projekti pyritään viemään maltilla maaliin.
Tässä vaiheessa oppimisprosessia esimerkiksi elektronikaan tuomia apuja on tiimipäällikkö Cecchinellon mukaan tarjolla ”pieniniä annoksina”.