Yhteensä 18 osakilpailun kaudesta on jaossa edelleen 125 pistettä, mutta sanomattakin on selvää, että Kalliolla ei ole varaa antaa enää yhtään siimaa Marc VDS-tiimikaverilleen Rabatille.
– Kauden loppu lähestyy, jäljellä on ratkaisevat viisi kisaa ja nyt on aika alkaa ajatella mestaruutta. Päätavoitteeni on tietenkin pitää Tito (Rabat) takanani. Jos meillä ei ilmene ongelmia, niin muut alkavat olla jo liian kaukana mestaruutta ajatellen, Kallio pudottelee pakolliset, mutta tässä tilanteessa myös kaiken oleellisen.
Se takarengas…
Kallio oli karauttaa Kalex-pyörän täydellä tankilla viimeksi Misanossa paalupaikalta kärkeen, karkuun ja kauden neljänteen voittoonsa.
Toisin kuitenkin kävi.
Tutun harmillinen ongelma, eli takarenkaan pidon katoaminen iski jälleen, eikä Rabat jättänyt taaskaan käyttämättä hänelle tarjoutunutta tilaisuutta käyttämättä. Ruutulipulla eroa oli Rabatin eduksi runsaat 2,2 sekuntia.
– Meidän pitää ehkä muuttaa strategiaamme jäljellä olevissa kisoissa ja pohtia, miten saamme renkaan kestämään viimeisille kierroksille, tuumii Kallio yhdessä kisainsinöörinsä ja tekniikkaneroksi kutsutun Naoya Kanekon kanssa.
Rabatilla on siis 22 pisteen etu puolellaan. Kallio ei pidä eroa vielä pahana, eikä ainakaan toivottomana. Voitosta kilahtaa plakkariin 25 pistettä.
– Tilanne on edelleen tiukka, joskaan kolme viimeistä kisaa eivät ole sujuneet suunnitelmien mukaan. Kisavauhtini on ollut hyvä, mutta Titolla on ollut lopussa enemmän pitoa takarenkaassa ja hän on käyttänyt sen edukseen.
Kallio teki viime vuonna Aragonin GP:ssä hienon nousun 15. lähtöruudusta viidenneksi. Rabat ajoi kotiyleisönsä edessä ja 5078 metrin mittaisella radalla toiseksi.
– Kilvanajo on hieman erilaista Espanjassa, sillä siellä voit tosiaankin tuntea kotiyleisön kannustuksen. Se ei kuitenkaan muuta mitään minun osaltani Aragoniin tultaessa. Jatkan työntekoa samaan tyyliin kuin ennenkin pistäen 100 prosenttia peliin ja pyrkien voittamaan sunnuntaina. Tilanne on edelleen tiukka Mikan ja minun välilläni, tähdentää myös Rabat.