Kahdeksannesta ruudusta lauantain kisaan startannut Niki Tuuli, 18, kaatui heti kisan ensimetreillä, eivätkä Eemeli Lahden ja Valter Patrosenkaan esitykset riittäneet tavoitteena olleeseen kympin sakkiin.
Kolmikon parhaimmasta vauhdista vastasi viime kisan tapaan 17-vuotias Eemeli Lahti, joka kaasutteli 13 kierroksen mittaisessa kisassa sijalle 14. Valter Patronen, 19, puolestaan ohitti ruutulipun sijalla 18.
Eemeli Lahti aika-ajon
19:s ja kisan 14:s
– Ajoin Jerezissä nyt ensimmäistä kertaa, eikä ensikohtaaminen kyllä sujunut mitenkään erityisen ruusuisesti. Olin ehtinyt ajaa ensimmäisessä treenissä vain muutaman kierroksen, kun tein ajovirheen ja kaaduin melko kovasta vauhdista. Onneksi sain kuitenkin paikattua tilannetta toisessa treenissä, jossa sain suht paljon kierroksia alle ja samalla Jerezin 4423 metrin mittainen rata kävi koko ajan tutummaksi.
– Aika-ajo alkoi osaltani melko hyvin, mutta sitten tuli taas kaato, joka vesitti koko aika-ajon. Tulossa olisi ollut erinomainen kierros, mutta se kosahti siihen kaatoon ja lähtöruutu jäi osaltani suhteellisen vaatimattomaksi.
– Kisassa tipuin heti alkajaisiksi muutamia sijoja, kun kytkin luisti. Kun se sitten vihdoin alkoi toimimaan ja sain taas rytmiä takaisin, renkaat puolestaan alkoivat luistamaan. Loppuajasta kisa olikin vain melkoista selviytymistaistelua maaliin, joten olen ihan tyytyväinen siihen, että selvisin kuin selvisinkin ehjin nahoin ruutulipulle.
Valter Patronen aika-ajon
23:s ja kisan 18:s
– Vaikka tuntuma olikin hyvä heti alusta lähtien, minun olisi pitänyt pystyä ajamaan kovempaa heti ensimmäisestä treenistä lähtien. Toisessa treenissä sain aikaani parannettua hieman ja aika-ajossa jopa pari sekuntia, mutta siltikin kierrosajan olisi pitänyt olla ainakin sekunnin parempi, jotta parempi lähtöruutu olisi ollut mahdollinen.
– Kisani meni oikeastaan plörinäksi heti alusta lähtien, kun jouduin kahden ensimmäisen mutkan aikana kiertämään kaksi edellä kaatunutta kuljettajaa ja tipuin samalla koko porukan hännille. Sieltä sitten lähdin keräämään edellä ajaneita kuskeja päänahka kerrallaan ja nousin lopulta sijalle 18. Mahdollisuuksia olisi ollut sijalle 17, muttei enää sen parempaan, koska muut olivat jo karanneet sen verran kauas.
– Vaikkei kisa tuloksellisesti täyttänytkään odotuksiani, olen silti tyytyväinen siihen kisaan, jota pääsin oman ryhmäni kanssa ajamaan.
Niki Tuuli aika-ajon 8:s
– keskeytys kilpailussa
– Rata oli minulle tuttu, sillä ajoin täällä jo viime vuonna, joten odotukset olivat korkealla viikonlopun suhteen. Treeneissä aika ei kuitenkaan ollut niin hyvä kuin olisin odottanut ja pyörän keulan kanssa oli ongelmia, meinasin kaatua vähän väliä.
– Aika-ajoon teimme säätömuutoksia, jonka seurauksena kierrosaika parani heti. Takarenkaan vaihdon jälkeen aika parantui vielä 1,5 sekuntia ja sain luoton pyörään, jonka jälkeen ajaminen tuntui heti paljon paremmalta. Minulla olisi ollut mahdollisuuksia eturiviinkin, mutta nopein kierros meni harmillisesti pilalle vaihdeongelmien takia.
– Kisassa otin hyvän startin ja olin noussut muutaman pykälän ylöspäin, kunnes toisessa mutkassa ajauduin ulkolinjalle ja samassa jonkun toisen pyörä tuli suoraan omaa pyörääni päin. Siinä ei ollut paljoa tehtävissä, vaan ajauduin hiekalle ja kaaduin. Kisa päättyi osaltani siihen.
– Harmittaa, että tämäkin kisa meni näin, sillä kisassa minulla olisi ollut ihan realistiset mahdollisuudet kolmossijaan. Ykkönen ja kakkonen menivät menojaan, mutta kolmossijasta olisin pystynyt taistelemaan aivan varmasti.
– Viikonloppu oli meille todella hankala, Jerezin rata tuntui olevan pojille vaikea ja lämpötila huiteli todella korkealla, joka puolestaan heikensi pitoa, totesi tiimipäällikkö Vesa Kallio.
– Nikiä kiusasi jälleen epäonni ihan urakalla, joka tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta. Nikin kisa vesittyi toisen mutkan kolariryppääseen, jossa Niki joutui toisen kuljettajan teilaamaksi ja ajautui sen myötä ulos radalta. Eemelin viikonloppua puolestaan varjostivat kaatumiset, jotka näkyivät heti miehen kisavauhdissa. Ajamisessa oli selkeästi arkuutta. Valter sen sijaan paransi hienosti koko viikonlopun ajan, mutta häneltäkin se viimeinen rutistus jäi vielä uupumaan.
Seitsemän osakilpailua kattavan EM-sarjan päätösosakilpailu ajetaan 4. lokakuuta Ranskan Magny-Coursissa. EM-kulta on jo sinetöity italialaiselle Marco Faccanille, mutta himmeämpien EM-mitalien kohtalo on vielä avoinna.
EM-pisteissä viidettä paikkaa pitävällä Niki Tuulella on vielä teoreettinen mahdollisuus EM-pronssiin.