Kallion tiimikaverina kolme edellistä kautta Moto2:ssa kilpaillut Redding siirtyi täksi vuodeksi MotoGP-luokkaan Fausto Gresinin johtaman tiimin Hondan puikoissa.
Redding kilpailee Open luokan sääntöjen mukaisella pyörällä, kun taas hänen espanjalainen tiimikaverinsa Alvaro Bautista käskyttää tehdaspyörää. Bautista siirtyy suurella todennäköisyydellä ensi kaudella kuninkuusluokkaan tehdastallina paluun tekevän Aprilian riveihin.
Gresinillä on takanaan jo 18 vuoden mittainen yhteinen taival Hondan kanssa. Se uhkaa kuitenkin nyt päättyä.
HRC (Honda Racing Corporation) on asettanut Gresinille takarajaksi ensi viikonvaihteena ajettavan Britannian GP:n vahvistukselle siitä, jatkaako tämä sopimusta tehdaspyörän osalta.
Kyse on rahasta ja sitä nykyisessä taloudellisessa tilanteessa Gresiniltä ei tahdo enää löytyä riittävästi Hondan suuntaan. Italialainen tiimipäällikkö on väläytellyt neuvottelujen yhteydessä myös Aprilia-jokerikorttia.
Gresinin ja Hondan yhteistyö koki särön jo tähän kauteen lähdettäessä. Gresini luopui Moto3-luokan tiimissään Hondasta ja valjasti italialaiskuljettajat Enea Bastianin ja Niccolo Antonellin KTM:n kalustolla.
Reddingillä on vahvat
siteet Marc VDS:ään
Mikäli Gresinin ja HRC:n yhteistyö päättyy myös MotoGP-luokassa, niin kyseisen tehdaspyörän käytännössä ainoana potentiaalisena lunastajana pidetään Marc VDS:ää, jossa kukkaro on kunnossa. Tällöin Marc VDS:stä tulisi samalla Hondan niin sanottu satelliittitiimi.
Gresinillä on kahden vuoden mittainen sopimus edelleen myös Ducatin kiikarissa olevan Reddingin kanssa, mutta sekin voidaan tietenkin tarvittaessa purkaa – rahalla. Toki matkassa on muitakin, joskaan ei suinkaan ylivoimaisia sopimusteknisiä mutkia.
Marc VDS-HRC-Redding -kuvio olisi luonteva siinäkin mielessä, kun kuljettajan vahvat ja pitkäaikaiset siteet belgialaistiimiin tiedetään. Lisäksi Marc VDS:n tiimipäällikkö Michael Bartholemy toimii Reddingin henkilökohtaisena managerina.
Silverstonessa ajettavan Britannian GP-viikonvaihteen aikana odotellaan paljon mielenkiintoisia uutisia radalta ja sen ulkopuolelta – myös suomalaisittain.
Käänteet MotoGP-sarjan kulisseissa ovat tunnetusti nopeita ja yllätyksellisiä.