Marquez pisti Brnossa ensi aamupäivällä tämän kauden Hondansa sellaisiin säätöihin, joita hän olisi kaivannut sunnuntain kisassa.
Iltapäivällä sitten rävähti, kun Marquez nousi mustanpuhuvassa testivärityksessä olevan kauden 2015 prototyyppipyörän selkään. Marquez osoitti, että uuden RC213V:n kehitystyö kulkee linjassa, kuten tässä vaiheessa vuotta jo kuuluukin.
Hän takoi testipäivän pohjiksi kovan kierrosajan 1.55,411, joka hakee vertaistaan Brnon 5,4 kilometrin mittaisella radalla.
Marquez alitti 0,116 sekunnilla Cal Cruthlowin nimissä olevan ja vuonna 2013 Yamahalla ajetun paalupaikkaennätyksen. Samalla Marquez paineli 0,174 sekunnilla lauantaina ajamansa paalupaikka-ajan alle.
– Tuossa pyörässä on mahtava pontetiaali, kuten kierrosaikakin kertoo, myhäili Marquez.
– Parasta silti tässä päivässä oli se, että löysin taas sen vauhdin, joka minulla oli päällä viikonvaihteessa tuota sunnuntaita lukuunottamatta.
Yamahan tehdastallin kuljettajat Jorge Lorenzo ja Valentino Rossi testasivat hekin jo ensi kauden kalustoa ja moottoria, jota kokeiltiin myös tämän vuoden pyörän rungossa.
Lorenzo sai päälle kelpo vauhdin ajamalla toiseksi kovimman kierrosajan 0,155 sekuntia Marquezin takana. Rossi jätettiin viidenneksi jo 1,035 sekuntia kärjestä.
Lorenzon ja Rossin väliin tuloslistalla ylsivät Marquezin tallikaveri Dani Pedrosa ja Forward-tiimin Yamahaa käskyttävä Aleix Espargaro. Pedrosa jäi Marquezista 0,448 ja Suzukin tehdastalliin ensi kaudella siirtyvä Espargaro 0,762 sekuntia.