Syynä tämän kauden tilanteeseen oli Päivärinnan matkustajan, sveitsiläisen Adolf Hännin terveysongelmat, jotka pitivät Hännin poissa pyörän kyydistä.
Samalla putosi suomalaiselta MM-sarjaan osallistumisen taloudellinen pohja pois, sillä kilpailijakaksikon pääasiallinen rahoitus tuli Sveitsistä.
Tilanne on kuitenkin korjaantunut ja Päivärinta palaa radalle suomalaisvoimin.
Uusi BMW-moottorinen ja LCR-runkoinen ajopeli on viimeistelyä vaille valmis Päivärinnan Herttoniemen päämajassa ja kyytiin on lähdössä vanha tuttu, Timo Karttiala.
"Hinku ajamaan on kova!"
Tässä palataan muutamien vuosien takaiseen tilanteeseen, jolloin Päivärinta/Karttiala kaksikko takasi ensimmäisen MM-tittelin. Ajamisesta luopuminen käväisi jo Päivärinnan mielessä, mutta tukijajoukon kannustus helpotti ratkaisun teossa.
– Viime talvi oli vaikeaa aikaa, kun en tiennyt miten hommat etenee, mutta yhteistyökumppanit kannusti jatkamaan ja kaikki vanhat tukijat lähti mukaan tähän projektiin ja saatiin aikaiseksi täydellisesti Suomi-tiimi, kuvailee Päivärinta.
– Saatiin uusi runko ja moottori sovitettua yhteen ja kokonaisuus on enää muutamista sähköosista kiinni. Kaikki on tehty viimesen päälle ja hyvältä näyttää. Hinku ajamaan on kova, tunnustaa sipoolaiseksi muuttanut kuljettaja.
MM-sarjaan jo
tällä kaudella
Päivärinnan suunnitelmissa on ajaa tällä kaudella muutama kauden viimeisistä sivuvaunujen MM-osakilpailuista, sekä ainakin yksi SM-osakilpailu.
Mikäli suunnitelmat pitää nähdään suomalaiskaksikko ensimmäistä kertaa radalla uuden ajopelin kanssa elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Muistojen Imatranajossa.
– On minulle erittäin tärkeää päästä mukaan Muistojen Imatranajoon. Toivottavasti saadaan peli iskuun siihen mennessä. Syksyn ohjelma pitää lisäksi sisällään Alastarossa ajettavan SM-osakilpailun ja muutaman MM-osan. Tarkoitus on olla mukana elokuun lopulla Oscherslebenin kisassa ja kauden viimeisessä kapinassa Le Mansissa syyskuun lopulla. Olisi myös mukavaa, jos vaikka pärjäisi, mutta mitään paineita en kuitenkaan ota. Pääasia on ajaa pyörä ja miehet sisään, kaavailee Päivärinta.
Katseet kaudessa 2015
Päivärinta/Karttiala-kaksikon tavoitteet yltävät jo ensi kauteen, jolloin uusi, täysin suomalainen tiimi nähdään mukana MM-sarjassa.
Tavoite on se yksi ja sama: Päivärinnalle viides ja Karttialalle toinen maailmanmestaruus.
Uuden suomalaistiimin perustaminen osui hyvään saumaan, mietiskelee Päivärinta.
– On hyvä, että saadaan pyörä rakennettua tänä kesänä ja ukot ajettua sisään. Meille jää silloin koko talvi aikaa valmistautua tulevaan kauteen ja kasata lisää rahaa kauden läpivientiin. Viime talvi oli minulle rankka, jo on hyvä, että pääsen tulevan talvikauden paljon helpommalla ja voin rauhassa ladata akkuja.