Aki Ajolta ansaitut kehut pojalleen

Avant Tecno Husqvarna Ajo-tiimin väreissä viilettävä 19-vuotias valkeakoskelainen jäi sittenkin vain vajaat kolme kymmenystä voittajasta.

Ajon edellinen paras, eli kuudes sija heltisi reilu vuosi sitten Jerezin radalla Espanjassa. Siinä kisassa ero voittajaan oli 19 sekuntia.

– Niklas oli erittäin vahva koko viikonvaihteen. Hän oli vain hiukan heikompi radan viimeisessä mutkassa ja ehkä siksi hän menetti aikaa suoralla, luonnehti tallipäällikkönä kolme maailmanmestaruutta saavuttanut Ajo Husqvarnan tiedotteessa.

Huippunopeudetkin
alkavat olla kohdallaan

Espanajalainen Kalex KTM-kuljettaja Juanfran Guevara mittautti kilpailussa huippunopeudekseen 241,6 km/h, joka on lajissaan samalla Moto3-luokan uusi ennätys Mugellossa.

Alkukaudella huippunopeneuden kanssa tuskailleen Ajon kulku oli tältäkin osin aikalailla kohdallaan toscalaismaisemissa: 236,5 km/h.

Kilpailun voittoon Valentino Rossin tiimin KTM-pyörällä painellut italialainen Romano Fenati tykitti pitkällä pääsuoralla parhaimmillaan 234,9 kilometrin tuntinopeutta.

Kokonaisuus kuitenkin ratkaisee ja siinä terävän nousun avauskierroksen jälkeen sijalta 19 tehnyt Ajo oli vahvoilla. Ajon lähtöruutun kisaan oli 15.

– Hän paransi kilpailussa ja oli todella nopea toisella ja kolmannella sektorilla. Niklas menetti mahdollisuutensa podiumille viimeisessä mutkassa, mutta kyllä se oli varsin hyvä kisa, vahvisti kolmen tiimin ja viiden kuljettajan mittavaa kokonaisuutta Moto3-luokassa johtava Aki Ajo.

Niklas Ajo ei ole pitänyt koskaan suurta ääntä uransa ensimmäisestä podiumsijoituksesta, eikä määrätietoinen nuorukainen tee sitä nytkään.

Kaikki ennusmerkit viittaavaat kuitenkin siihen, että kipuaminen korokkeelle saattaa olla totta jo lähitulevaisuudessa. Mugello vahvisti lopullisesti, että vauhti riittää kärkiryhmään maltin ollessa valttia.

Ja mikä sittenkin tärkeintä, Italian GP tarjosi neljättä kautta MM-sarjassa ajavalla Niklakselle taatusti lisää itseluottamusta.
 

Uusin numero