– Matkustajani sveitsiläinen Adolf Hänni loukkasi itsensä ratakolarissa kauden 2012 lopuilla. Miestä yritettiin parsia kokoon koko viime vuosi. Sitkeästi hän tuli silti kyydissä. Solisluuta ei ole saatu luutumaan ja viimeisimmän leikkauksen yhteydessä tammikuussa hän sai sairaalabakteerin.
– Vakuutusyhtiö on alkanut heitellä kapuloita rattaisiin. Enää Hänni ei saa vakuutusta. Ja kun ei ole vakuutusta, ei saa lisenssiä MM-sarjaan, Päivärinta kertoo.
Hänni toi mukanaan tiimiin paljon sponsoreita.
– Hänni halua olla touhussa yhä mukana. Hänen sponsoriensa ehtona kuitenkin on, että sveitsiläinen myös kykenee kilpailemaan.
Päivärinnan mukaan mahdollisuuksien rajoissa olisi vaihtaa purkkiorjaa, mutta mistään, ainakaan Suomesta, ei löydy korvaavia sponsorieuroja.
Pelkkä kisaruletin pyörittäminen ilman kalustokuluja nielaisee vuodessa 50 000-60 000 euroa.
Päivärinta ehti viime vuoden puolella tilata kauden 2014 sarjaan uuden pyörän.
– Runko tehdään Sveitsissä. Saksan Kasselissa siihen lisätään BMW:n moottori. Kotimaassa peli rakennetaan loppuun (mm. sähköt). MM-sarjaan tarvittaisiin lisäksi varamoottori.
Kahdeksan osakilpailuviikonlopun MM-sarja alkaa 12.-13. huhtikuuta Espanjan Aragonissa. Päivärinta arvelee, että viides MM-kulta jäänee haaveeksi. Kilpailu-ura jatkunee pääasiassa kotimaassa.
Avopuoliso Kainulaisen
kanssa SM-jääradalle
Päivärinta saa Mäntsälässä purkkiorjakseen avopuolisonsa, urheilun monilahjakkuuden Kirsi Kainulaisen.
– Kirsi on jäärata-ajon metkuista paljon paremmin perillä kuin minä Eli minä vaan ajan ja Kirsi neuvoo, ratamoottoripyöräilyn nelinkertainen (2008, 2010,2011 ja 2013) maailmanmestari ja kolminkertainen MM-hopeamitalimies Päivärinta naurahtaa.
Ylä-Savon Moottorikerhoa edustava Kainulainen on vuosien varrella päihittänyt mieskilpailijoita jääradalla, motocrossissa ja endurossa
– Kirsi oli jeesaamassa minua MM-sarjassa. Kun hän viiden kilpahiihtovuoden tuoman tauon jälkeen palasi ratamoottoripyöräilyyn, autoin häntä vastavuoroisesti. Päätimmekin sitten lähteä sivuvaunuparina SM-jääratasarjaan, Päivärinta kertoo.
Voitoista ei
kannata haaveilla
Päivärinta korostaa, ettei parin tavoitteena ole mestaruus, vaikka jotkut tahot ovat asiaa niin tulkinneet.
– Tiedämme, että taso jääradan kärjessä on kova. Ei SM-sarjaan niin vain hypätä voittamaan, Päivärinta sanoo.
Päivärinta hommasi itselleen Pekka Veräväiseltä tämän 650-kuutioisen Hondan. Pekka voitti sillä muutaman Suomen mestaruuden.
– Pyörä on vanhojen sääntöjen mukainen yksipyttyinen kone. Yksi vertailu on saatu jäällä Jani Arosen nelipyttyiseen Hondaan. Ei meillä ole etenkään suorilla mitään jakoa Arosen vauhtiin, Päivärinta sanoo.
Aronen on Kristian Seleniuksen kanssa viime vuosien ykköskuski sv-luokassa jäällä.
Treeniä paljon,
kajahtaako kone?
Päivärinta ajoi 2000-luvun avausvuosikymmenen puolivälissä muutaman kisan jäällä mm. Aki Ajon kanssa. Silti Pekka tuumaa, että Kirsillä on paljon enemmän kokemusta jäällä ajamisesta. Kirsi osaa olla kyydissä, taituroihan hän kesällä jo Pekan kyydissä avoimessa Saksan IDM-sarjassa.
– Tämän vuoden puolella olemme käyneet lähes joka viikonloppu treenaamassa jäällä Vieremällä, Iisalmen lähellä, Valkeakoskella ja muualla.
Päivärintaa vain hirvittää vähän se, että treenitunteja on moottorille tullut nyt ehkä liikaakin.
– Jos peli laukeaa sarjan alussa, se on sitten siinä. Lisäsatsauksiin ei ole varaa.